Iranian Agriculture News Agency

معاون پژوهشی موسسه تحقیقات علوم باغبانی مطرح کرد:

لزوم توجه به فرآورده‌های محصولات باغبانی با هدف افزایش ارزش افزوده

معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی گفت: اکثر محصولات باغی برای هدف تازه‌خوری مدنظر است در حالی که نیاز است به فرآورده‌ها و صنایع جانبی توجه ویژه شود که ارزش افزوده فراوانی برای محصول ایجاد می‌کند.

لزوم توجه به فرآورده‌های محصولات باغبانی با هدف افزایش ارزش افزوده

مرتضی گل محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به راهکار مناسب در راستای توازن بین عرضه و تقاضا در محصولات باغبانی بیان کرد: یکی از موضوعات در این راستا، الگو کشت در محصولات باغبانی است که توسط موسسه علوم باغبانی، معاونت باغبانی و مشارکت سایر موسسات و ذی‌نفعان در حال تدوین است.  

وی ادامه داد: در برخی از محصولات ما مازاد تولید داریم و اگر این محصولات مطابق با الگو کشت، کشت می‌شد این چالش وجود نداشت. به‌عنوان مثال اگر در محصول لیموترش زنجیره ارزش رعایت شود ارزش افزوده بیشتری نصیب تولید کننده می‌شد.

معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی افزود: در بسیاری از محصولات زنجیره ارزش اتفاق نیوفتاده است و اکثر محصولات باغبانی ما به‌صورت تازه خوری است و به صنایعی که مرتبط با محصول است کمتر توجه شده است. همچنین در اکثر محصولات صنعت مرتبط با آن به موازات و همگام با محصول رشد نکرده است.

گل محمدی اضافه کرد: در زنجیره ارزش ما می‌توانیم از تمام محصولات جانبی حاصل از میوه استفاده کنیم و ارزش آوری محصول افزایش پیدا کند. بخشی از محصولات اساسی همچون مرکبات و سیب که در کشور رتبه خوبی دارند کمتر وارد حوزه زنجیره ارزش شده‌اند. حتی در محصول چای که می‌توانیم فرآورده‌های بسیار متنوعی از آن داشته باشیم، غافل شده‌ایم و به این دلیل با مازاد تولید در برخی از محصولات مواجه شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: اکثر محصولات باغی برای هدف تازه خوری مدنظر است و کمتر به فرآورده‌ها و صنایع جانبی توجه شده است در حالی که ارزش افزوده فراوانی برای محصول ایجاد می‌کند.

ضرورت قرارگیری کشاورزان در زنجیره ارزش

معاون پژوهش فناوری و انتقال یافته‌های موسسه تحقیقات علوم باغبانی با بیان اینکه توجه به محصولات جانبی برای کشاورز سود بسیاری دارد، گفت: در حال حاضر کشاورز در داخل زنجیره ارزش نیست و کشاورز تا مرحله تولید نقش دارد، به همین دلیل محصول را با هر قیمتی می‌فروشد اما اگر در  زنجیره ارزش قرار گیرد و به‌عنوان مثال با کارخانه‌ای که آبمیوه، کنستانتره، رنگ و ... تولید می‌کند، در آن زنجیره قرار بگیرد قطعا سود بیشتری خواهد داشت.

گل محمدی یادآور شد: نیاز است برای قرارگیری کشاورز در زنجیره ارزش سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود و باید زنجیره ارزش محصولات باغبانی به نحو مطلوب و هرچه سریع‌تر با مشارکت تمامی ذی‌نفعان و به خصوص بخش خصوصی انجام شود تا در کنار آن اتحادیه‌های واقعی شکل بگیرد و ارزش محصول افزایش پیدا کند و کشاورز و سایر ذی‌نفعان از آن سود ببرند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید