Iranian Agriculture News Agency

تبدیل پسماندهای کشاورزی و زباله شهری به کودهای آلی برای مصارف خانگی

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: در حال حاضر در زمینه تبدیل پسماندهای خانگی به کود آلی برای مصارف خانگی و گلخانه‌ای کار می‌کنیم و قراردادی منعقد شده است که ما فرآیند و فرمولاسیون میکروبی که برای تجزیه و تبدیل به این مواد با ارزش مناسب است را با همکاری شرکت‌های خصوصی به دست بیاوریم.

تبدیل پسماندهای کشاورزی و زباله شهری به کودهای آلی برای مصارف خانگی

غلامرضا صالحی جوزانی در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار ایانا بیان کرد: یکی از موارد مهمی که در حال حاضر در بخش کشاورزی اهمیت دارد پسماندهای زیادی است که تولید می‌شود.

وی افزود: همچنین پسماندهای شهری با نام زباله شهری اهمیت دارد. روی هم حدود 200 میلیون تن انواع پسماندهای شهری و کشاورزی تولید می‌شود که تقریبا 20 میلیون تن از آن مربوط به زباله شهری است.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران گفت: متاسفانه به‌دلیل اینکه فن‌آوری و تکنولوژی مناسب برای تبدیل این پسماندها به مواد با ارزش همچون کودهای آلی، کمپوست و انرژی‌های نو وجود ندارد و توجه کمی به این حوزه شده است، تبدیل این زباله‌ها به‌ اندازه لازم توسعه پیدا نکرده است.

صالحی جوزانی بیان کرد: ما تقریبا از 15 سال پیش در زمینه تبدیل پسماندهای کشاورزی به فرآورده‌های با ارزش کار می‌کنیم که یکی از آن جنبه‌ها تجزیه و تبدیل پسماندهای کشاورزی و شهری به کود کمپوست و هیومیک اسید است.

وی افزود: هیومیک اسید یک نوع کود بسیار با ارزش و با اثر بخشی بسیار بالا است و در حال حاضر دستاوردهای بسیار خوبی در این زمینه داریم و با شهرداری‌های استان‌های مختلف همکاری شده و فن‌آوری منتقل شده است. 

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی ایران بیان کرد: در حال حاضر در زمینه تبدیل پسماندهای خانگی به کود آلی برای مصارف خانگی و گلخانه‌ای کار می‌کنیم و قراردادی منعقد شده که ما فرآیند و فرمولاسیون میکروبی که برای تجزیه و تبدیل به این مواد با ارزش مناسب است را با همکاری شرکت‌های خصوصی به دست بیاوریم .

صالحی جوزانی با بیان اینکه هرچند تجربیات بسیار خوبی در این زمینه داریم، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا حلقه‌های آخر این فن‌آوری را تکمیل کنیم و خوشبختانه بخش خصوصی در حوزه توسعه تجهیزات و مکانیزاسیون این موضوع کار کرده است و پژوهشگاه در قسمت زیست فن‌‌آوری را انجام می‌دهیم و شرکت نیز در زمینه توسعه ماشین آلات و با ادغام و تلفیق این دو فن‌آوری بتوانیم سیستم تولید فرآورده‌های با ارزش از پسماندهای خانگی را در سطح واحدهای آپارتمانی و خانگی ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه ما به‌دنبال تکمیل زنجیره هستیم، گفت: در حال حاضر شرکت‌های خصوصی تجهیزات لازم در این حوزه را در کشور به فروش می‌رساند و ما نیز قسمت زیست فن‌آوری و فرآیند را ایجاد کرده‌ایم و به شرکت‌های مختلف منتقل شده است اما هدف ما این است که این دو فن‌آوری با یکدیگر تلفیق شود و اثر بخشی افزایش پیدا کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید