Iranian Agriculture News Agency

۱۰ رقم جدید دانه‌های روغنی در سال‌های آینده معرفی می شود

رئیس بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: ۱۰ رقم کلزا، گلرنگ، سویا، کنجد و افتابگردان در دست معرفی است که در سال‌های آینده معرفی می‌شود.

۱۰  رقم جدید دانه‌های روغنی در سال‌های آینده معرفی می شود

به گزارش خبرنگار ایانا، بهرام علیزاده روز دوشنبه در ششمین تور رسانه‌ای سازمان تات از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان کرد: کلزا گیاهی است که تمامی اقلیم‌های زراعی قابل زراعت است و این گیاه در تمام مناطق قابل کشت است. این گیاه سازگاری بسیاری دارد و با توجه به کیفیت روغن حاصل از آن تمرکز بیشتر ما روی این گیاه است. 

وی ادامه داد: هدف و تمرکز بیشتر ما خوداتکایی در دانه‌ روغنی کلزا است و مابقی گیاهان روغنی کمکی هستند. گلرنگ دو صفت نامطلوب کم روغن بودن و دوره رشد طولانی  دارد که روی این صفات تمرکز کرده‌ایم.

رئیس بخش دانه‌های روغنی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: سویا علاوه بر تامین روغن کنجاله برای طیور بسیار مفید است. سویا با توجه به اینکه گیاه تابستانه است و تثبیت کننده ازت هوا است و ازت را در ریشه تبدیل به نیترات می‌کند و نیاز کودی را کمتر می‌کند، به بهبود بافت خاک کمک می‌کند، به همین دلیل این گیاه بسیار اهمیت دارد. مهمترین جنبه این گیاه آن است که از سویا برای تامین کنجاله دام و طیور استفاده می‌شود.

علیزاده گفت: ۱۲ رقم هیبرید افتابگردان در دست معرفی است و آخرین رقم آذر معرفی شده است که زود محصول است و بالاترین کیفیت روغن را دارد.

وی اضافه کرد: کنجد رقم‌های سردار و فخرا معرفی شده‌اند که پر محصول و زودرس هستند. همچنین این محصول ریزش زیاد دارد که روی این نقیصه متمرکز شده‌ایم تا گیاهان مقاوم به ریزش تولید شود. از چنین رقمی بیشتر برای ارده سازی استفاده می‌شود و کمتر در روغن‌کشی به کار گرفته خواهد شد.

علیزاده افزود: از زمان تاسیس موسسه تاکنون حدود ۶۲ رقم معرفی شده است که عمده آن در پنج سال اخیر بوده است. ۱۰ رقم کلزا، گلرنگ، سویا، کنجد و آفتابگردان در دست معرفی است که در سال‌های آینده معرفی می‌شود.

در بانک ژن ایران ۱۷ هزار و ۸۰۰ توده گندم  نگهداری می‌شود

IMG_20230814_181333_917

در ادامه بهزاد سرخی لله لو رئیس بانک ژن ملی گیاهی ایران گفت:  تنوع‌زیستی در ایران اهمیت بسیاری دارد به‌عنوان مثال در بروز اپیدمی‌های مختف گندم کشور دچار این چالش نشده است و از صدمه به امنیت غذایی جلوگیری کرده است. 

وی اضافه کرد: در بانک ژن ایران ۱۷ هزار و ۸۰۰ توده گندم  نگهداری می‌شود که ۹۸ درصد از هرچه که جمع‌آوری شده ایرانی است.

سرخی لله لو گفت: بیش از ۹۵ درصد منابع ژنتیکی جزء منابع داخلی است و تنها پنج درصد بومی نیست.  همچنین بیش از ۱۲ هزار نمونه غلات جو یولاف چاودار در بانک ژن نگهداری می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید