Iranian Agriculture News Agency

معرفی و اصلاح ۱۴۰ رقم محصولات مختلف طی ۱۰ سال اخیر

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کشور گفت: در بازه زمانی ۹ ساله اخیر از سال ۹۳ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح و معرفی شده است.

معرفی و اصلاح ۱۴۰ رقم محصولات مختلف طی ۱۰ سال اخیر

به گزارش خبرنگار ایانا، محمد زمانیان، در ششمین تور رسانه‌ای سازمان تات و بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان کرد: این موسسه دارای ۶ مرکز دانه‌های روغنی، حبوبات آبی، بخش تحقیقات ژنتیک و غلات مشغول انجام تحقیقات است.

وی ادامه داد: موسسه اصلاح بذر روی ۳۵ محصول زراعی تمرکز دارد و تحقیقات و پژوهش‌های این مؤسسه در ۲۸ مرکز در کشور در حال انجام است. بر اساس آمار سال گذشته ۴۸۲ پروژه تحقیقاتی در مراکز ستادی و استانی اجرا شد که از این عدد ۲۳۹ پروژه متعلق به غلات بود.

زمانیان گفت: افزایش ضریب غذایی در محصولات آبی، معرفی ارقام کم آب‌بر، معرفی هسته‌های اولیه اقلام زراعی، مشاوره به تولیدکنندگان و معرفی ارقام امیدبخش به مزارع نوآور از مهمترین برنامه‌هایی است که مؤسسه دنبال می‌کند.

وی افزود: در بازه زمانی ۹ ساله اخیر از سال ۹۳ تا ۱۴۰۱ در مجموع ۱۴۰ رقم از محصولات مختلف گروه غلات آبی، ذرت و گیاهان علوفه‌ای، دانه‌های روغنی، سبزی و صیفی و حبوبات آبی اصلاح و معرفی شده است.

زمانیان با بیان اینکه ۷۳ هزار نمونه ژنتیک گیاهی در این مرکز وجود دارد، گفت: دو رسالت مهم ما تولید اقلام پر مصرف و سازگار با شرایط مختلف محیطی است. در این راستا از بدو تاسیس تاکنون ۶۰۰ رقم معرفی شده است که ۵۰ درصد آن معادل ۳۰۰ رقم مربوط به پس از انقلاب اسلامی است.

خودکفایی در گندم و جو به ۹۸ درصد رسیده است

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال کشور گفت: در سال زراعی که گذشت ۱۳۰۰ تن هسته‌های اولیه در کشور تولید شد که باعث خودکفایی در محصولات گندم و جو به میزان ۹۸ درصد، ذرت ۸۹ درصد همچنین سورگوم و حبوبات ۱۰۰ درصد شد.

وی اضافه کرد: تعداد پنج قرارداد و تفاهم‌نامه بین‌المللی بین این موسسه و کشورهای مکزیک، فرانسه، مجارستان، برزیل و پاکستان منعقد شده است.

زمانیان بیان کرد: ۹۷ درصد مساحت ایران با بحران کم آبی رو به رو است.

وی افزود: استان‌های بیابانی از ۱۴ استان به ۲۲ استان افزایش یافته و میزان بارندگی امسال نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

این محقق گفت: ناپایداری منابع آب و خاک تهدید جدی است، به‌طوری که ۶۰ درصد خاک‌های کشور دچار کمبود مواد آلی است. 

رئیس موسسه تحقیقات اصلاح بذر و نهال کشور گفت: ۲.۵ میلیون هکتار از خاک‌های زراعی کشور دارای سنگریزه و قلیایی است. کاهش بهره‌وری و صرفه اقتصادی از دیگر معضلات بخش کشاورزی ایران به شمار می‌رود.

تهیه ژرم پلاسم به‌عنوان نسخه پشتیبان ذخایر ژنتیکی 

زمانیان با اشاره به تولید ارقام پرمحصول ادامه داد: تاکنون ۱۱۰ فقره فن‌آوری ارقام تولید شده به بخش خصوصی واگذار شده که از این بین ۴۳ فقره مربوط به ذرت، ۲۷ فقره مربوط به علوفه، ۲۴ فقره در حوزه سبزیجات و ۱۶ فقره نیز در دانه‌های روغنی بوده است.

این کارشناس بخش کشاورزی با بیان اینکه بخشی از ارتقاء بهره‌وری و صرفه‌جویی آبی در چند سال اخیر مربوط به مطالعات این مؤسسه تحقیقاتی بوده است، افزود: کنترل ژنتیکی بیماری‌ها از دیگر عملکردهای مرکز مطالعاتی ژنتیک گیاهی بوده که اثرات آن در کشت محصولات محسوس است. به‌عنوان مثال بهبود میزان پروتئین گندم از ۱۰ درصد به ۱۲ درصد یکی از این دستاوردها محسوب می‌شود.

وی بیان کرد: منابع ژنتیکی ارزشمند ایران که یکی از غنی‌ترین منابع ژنتیک گیاهی به شمار می‌رود و تهیه ژرم پلاسم به‌عنوان نسخه پشتیبان این ذخایر در حال پیگیری است تا در صورت بروز حوادث غیر مترقبه این گنجینه ارزشمند از بین نرود. این امر نیاز به اعتبار دارد که در صورت تأمین مالی آن این نسخه پشتیبان ذخیره‌سازی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید