Iranian Agriculture News Agency

تغذیه مرغ با جایگزینی ۳۰ درصد رقم سورگوم فومن به جای ذرت

رئیس بخش ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: در سورگوم دانه‌ای اخیرا رقمی به اسم فومن معرفی شده که زودرس است و عملکرد حدود ۶ تن دانه در هکتار دارد. برای پرورش مرغ می‌توات ۳۰ درصد از دانه ذرت را با دانه سورگوم جایگزین کرد. این شیوه بسیار مناسب است اما نیاز است که زنجیره آن از ابتدا تا انتها فراهم شود.

تغذیه مرغ با جایگزینی ۳۰ درصد رقم سورگوم فومن به جای ذرت

به گزارش خبرنگار ایانا، علی ماهرخ روز دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر بیان کرد: از زمان تاسیس موسسه تاکنون ۴۰ رقم ذرت و گیاهان علوفه‌ای معرفی شده است که در زنجیره بذر و در سبد پروتئین کشور نقش بسیاری ایفا می‌کنند.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۱۲ تا ۱۴ هزار تن ذرت نیاز سالانه کشور است که ۱۰ هزار تن آن در داخل تولید می‌شود. کشور ما این پتانسیل تولید بذر در داخل را دارد اما با توجه به سیاست وزارت جهاد کشاورزی برای افزایش تنوع رقم هرساله بین دو هزار تا چهار هزار تن بذر وارد می‌شود.

ماهرخ گفت: این ۱۰ هزار تن ارقام تولیدی موسسه است که به بخش خصوصی تعلق می‌گیرد و رعایت اصول علمی و مابقی زنجیره توسط زنجیره تکمیل می‌شود. در سال یک میلیون تن دانه ذرت و ۱۸ میلیون تن ذرت علوفه‌ای تولید می‌شود. نیاز کشور ۱۵ میلیون تن ذرت علوفه‌ای است.

وی گفت: بیش از ۲۵ رقم ذرت در ایران معرفی شده و سالانه یک تا دو رقم به سبد مصرف معرفی می‌شود.

رئیس بخش ذرت و گیاهان علوفه‌ای موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر گفت: بیشترین صادرات ما به کشور عراق است.

ماهرخ بیان کرد: در خصوص گیاهان علوفه‌ای، سورگوم ها کم آب‌بر هستند. اخیرا رقمی به اسم فومن که نوعی سورگوم دانه‌ای است به کشاورزان معرفی شده است. این رقم زودرس است و عملکرد آن حدود ۶ تن دانه در هکتار است. برای تولید گوشت سفید و پرورش مرغ می‌توان ۳۰ درصد از دانه ذرت را با دانه سورگوم جایگزین کرد. این شیوه بسیار مناسب است اما نیاز است که زنجیره آن از ابتدا تا انتها فراهم شود.

تولید حداقل ۳۰۰ هزار تن بذر گندم و جو از ارقام موسسه تحقیقات اصلاح نهال و بذر

میرک

در ادامه توحید نجفی میرک رئیس بخش تحقیقات غلات بیان کرد: حداقل ۳۰۰ هزار تن بذر گندم و جو در این مرکز و زیر مجموعه‌های آن تولید می‌شود و اگر تولید بذر گندم و جو به مشکل بخورد سالانه ۲۰۰ میلیون دلار باید بذر وارد کشور شود.

وی ادامه داد:  تولید هسته‌های اولیه گندم و جو مهمترین وظیفه این مجموعه است. ما روی معرفی ارقام مقاوم به کم‌آبی متمرکز شده‌ایم و به دنبال افزایش بهره‌وری آب با ارقام متحمل به خشکی هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید