Iranian Agriculture News Agency

توسط موسسه تحقیقات گیاه پزشکی امکان پذیر شد؛

تشخیص سریع بیماری گوجه فرنگی

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور از فراهم شدن امکان تشخیص سریع بیماری روگوز گوجه فرنگی در کشور خبر داد.

تشخیص سریع بیماری گوجه فرنگی

شهرام نعیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهمیت تولید کیت‌های تشخیص سریع بیماری‌های گیاهی بیان کرد: در بخش تحقیقات ویروس شناسی کیت‌های تشخیصی متعددی تولید شده و برخی از این کیت‌ها در قالب سفارش موسسات برای بیماری‌های ویروسی و قارچی همچون ریزومانیا چغندر به کار گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: برای بسیاری از بیماری‌های مختلف ویروسی و قارچی توانایی داریم که کیت را تولید کنیم زیرا روش، پروتکل و تکنولوژی آن در موسسه موجود است تا بر حسب تقاضا این کیت‌های تشخیص سریع را تولید کنیم.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: در خصوص روگوز گوجه فرنگی نیز تشخیص به شکل کیت نبوده اما پروتکل تشخیصی بر اساس آر تی پی سی آر  تهیه شده و برای قرنطینه، پست‌های قرنطینه و کلینیک‌ها استفاده می‌شود و امکان تشخیص در کمتر از ۷۲ ساعت و با حداقل زمان فراهم می‌شود. به این ترتیب جلوی پراکنش روگوز گرفته می‌شود.

نعیمی اضافه کرد: این امکان وجود دارد تا برای بسیاری از بیماری‌های ویروسی بتوانیم کیت را عرضه کنیم. 

وی با بیان اینکه روگوز ویروس گوجه و فلفل است و به‌راحتی با دستورالعمل ما قابل تشخیص است، گفت: سازمان حفظ نباتات اعلام کرده است هر شرکتی که می‌خواهد بذر وارد کند، موسسه تحقیقات پزشکی به‌عنوان آزمایشگاه مرجع حتما مثبت و یا منفی‌ بودن ویروس روگوز را تایید کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید