Iranian Agriculture News Agency

تولید نماتد کش‌های داخلی به زودی محقق می‌شود

رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان حفظ نباتات اقدامات بسیاری انجام شده است و برنامه‌ریزی شده در تمام حوزه‌ها بر اساس استفاده از عصاره‌های گیاهی مختلف نماتدکش داخلی تهیه کنیم تا جمعیت نماتدها را کاهش دهند.

تولید نماتد کش‌های داخلی به زودی محقق می‌شود

به گزارش خبرنگار ایانا، فرهاد سعیدی روز دوشنبه در بازدید اصحاب رسانه از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور و پنجمین تور رسانه‌ای سازمان تات بیان کرد: جمعیت نماتدها افزایش پیدا کرده‌اند و خاک ۱۰۰ درصد مرکبات ایران به نماتدها و انگل گیاهی دچار هستند.

وی ادامه داد: تحریم‌ها باعث شده شرکت‌ها نماتدکش به ما ندهند. ما یک نماتدکش از عصاره آویشن  تهیه کرده‌ایم که نماتدهارا از بین نمی‌برد اما از گسترش آنها جلوگیری می‌کند و جمعیت آنها را کاهش می‌دهد.

رئیس بخش تحقیقات نماتدشناسی موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: با همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان حفظ نباتات اقدامات بسیاری انجام شده و برنامه‌ریزی کرده‌ایم در تمام حوزه‌ها بر اساس عصاره‌های گیاهی مختلف نماتدکش تهیه کنیم تا جمعیت نماتدها را کاهش دهند.

سعیدی ادامه داد: متاسفانه مرکبات در جنوب ایران در حال از بین رفتن بوده و در وضعیت زوال است.  یکی از دلایل مهم آن نماتد است. همچنین گزارش‌هایی رسیده که در مشکین شهر در محصولات هلو و شلیل نماتدها پیشروی کرده‌اند.

مبارزه با علف‌های هرز عملکرد را افزایش می‌دهد

IMG_20230807_193418_316

همچنین نوشین نظام آبادی رئیس بخش تحقیقات علف‌های هرز موسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی بیان کرد: از زمانی که کشاورزی شروع شده است، علف‌های هرز همراه گیاه بوده و آب و مواد غذایی را جذب می‌کند. این مسئله باعث افت عملکرد و افزایش خسارت می‌شود همچنین کیفیت محصول را تحت شعاع قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: در دنیا علف‌های هرز موجب ۳۰ درصد افت عملکرد برای گندم می‌شوند اما در کشور ایران بر اساس ۲۶ اقلیم مختلف کشور ۱۸ تا ۲۶ درصد افت عملکرد را شامل می‌شوند.

نظام آبادی اضافه کرد: با توجه به شرایط اقلیمی نمی‌توانیم سطح کشت را افزایش دهیم اما می‌توانیم عملکرد را افزایش دهیم و یکی از اهم موضوعات، کنترل آفات و علف‌های هرز است. بنابراین اقدامات گیاه پزشکی بسیار اهمیت دارد.

وی بیان کرد: منطقه به منطقه مقاوت به علف‌کش‌ها بررسی شده و‌ مقرر شده است این بررسی ها به صورت یک سامانه طراحی شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید