Iranian Agriculture News Agency

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی:

برنامه امنیت غذایی چهار ساله به‌زودی بهره‌برداری می شود

یک برنامه امنیت غذایی چهار ساله با ۶ محور ارتقاء سلامت ، بهینه‌سازی آفت‌کش‌ها، مدیریت تلفیقی آفت‌کش‌ها، توسعه کنترل بیولوژیک، مطالعه در تنوع زیستی و … به‌زودی به بهره‌برداری می‌رسد.

برنامه امنیت غذایی چهار ساله به‌زودی بهره‌برداری می شود

به گزارش خبرنگار ایانا، شهرام نعیمی روز دوشنبه در پنجمین تور رسانه‌ای سازمان تات و بازدید از موسسه تحقیقات گیاه پزشکی بیان کرد: امسال در نیمه دوم جشن ۱۰۰ سالگی موسسه برگزار می شود.

وی ادامه داد: در این موسسه میزبان پنج انجمن علمی گیاه پزشکی هستیم. با حدود ۳۰۰ عضو هیات علمی و ۱۱ بخش تحقیقاتی فعالیت می‌کنیم.

وی با اشاره به حفظ امنیت غذایی و سلامت مواد غذایی گفت: با بهره‌گیری از شیوه‌های موثر به حداقل رساندن خسارت به مواد غذایی هستیم. به دنبال حفظ ایمنی غذا با تاکید بر حفظ اکوسیستم هستیم.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی بیان کرد: به‌دنبال افزایش مدیریت و کنترل تلفیقی آفات هستیم. تهیه و تولید فرمولاسیون شیمیایی و غیر شیمیایی از اقدامات مورد نظر است.

نعیمی بیان کرد: ردیابی عوامل خسارت‌زای جدید، کشف و توصیف آلاینده جدید، نیز دیگر اقدامات در حال انجام است. ارتقاء ضریب سلامت مواد غذایی بسیار اهمیت دارد. در حال حاضر آگاهی مردم افزایش پیدا کرده و سطح گلخانه‌ها رشد پیدا کرده است. ما به عوامل مبارزه بیولوژیک نیاز داریم.

وی ادامه داد: در خصوص تولید کیت‌های تشخصی برای تشخیص سریع بیماری‌های گیاهان بسیار تمرکز شده و دانش فنی و امکانات آن وجود دارد. باید از بیرون برای هر بیماری و محصول تقاضا شود.

رئیس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی گفت: شناسایی و مدیریت عامل خسارت‌زای گیاهی و نقش آفرینی در ‌حوادث غیر مترقبه کشور و ساخت فرمولاسیون‌های کم خطر و بیولوژیک همچنین ایجاد تنوع در سبد آفت‌کش‌ها برای اصلاح الگوی استفاده از آفت‌کش‌ها در حال انجام است.

نعیمی گفت: ۲۴ قرارداد انتقال فن‌آوری به بخش خصوصی در سال گذشته انجام شده است.

وی اضافه کرد: امنیت غذایی و سلامت غذا با نبود موسسه به خطر می‌افتد. دستورالعمل‌های فنی که هر سال به سازمان‌های مختلف ارائه می‌شود، کمک بزرگی به رفع چالش‌های گیاه پزشکی دارد.

نعیمی گفت: در خصوص تغییرات اقلیمی و بروز آفات نوظهور به دنبال توسعه آفت‌کش‌های بیولوژیک هستیم. همچنین از برنامه‌های موسسه است که درون موسسه یک برنامه امنیت غذایی چهار ساله به‌زودی بهره‌برداری شود  که ۶ محور ارتقاء سلامت، بهینه‌سازی آفت‌کش‌ها، مدیریت تلفیقی آفت‌کش‌ها، توسعه کنترل بیولوژیک، مطالعه در تنوع زیستی و … در آن ارائه شده و هدف تولید محصول سالم و  مصرف کمتر  آفت‌کش‌ها در نظر گرفته شده است تا محصول سالم‌تر به دست مردم جامعه برسد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید