Iranian Agriculture News Agency

توسط پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری ارائه شد:

راهکار کاهش دما در باغات لیموی جنوب کشور

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری با اشاره به تدوین دستورالعمل کاربرد سایبان در بهبود تولید لمون لیسبون گفت: روش کشت زیر توری ‌سایبان می‌تواند جهت کاهش دما در باغ در مناطق جنوبی کشور مورد بهره‌برداری قرار داد.

راهکار کاهش دما در باغات لیموی جنوب کشور

سیروس آقاجانزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اقدامات مهم این پژوهشکده در سال‌های اخیر درخصوص دستورالعمل کاربرد توام گوگرد و کود دامی به‌عنوان اصلاح کننده خاک در پرورش مرکبات بیان کرد: خاک بسیاری از باغ‌های مرکبات در شمال کشور دارای PH خنثی تا اسیدی است و دستورالعمل توصیه کودی ضمن اینکه نیاز غذایی گیاه را مرتفع می‌کند؛ باعث بهبود سلامت خاک به‌عنوان محیط رشد گیاه می‌شود.

وی ادامه داد: کاربرد 10 گرم گوگرد در هر کیلوگرم خاک به همراه کود دامی از طریق اصلاح شرایط شیمیایی و زیستی خاک منجر به بهبود جذب عناصر غذایی شامل فسفر، کلسیم، آهن و روی در برگ نارنج شده و وزن شاخساره نهال نارنج را افزایش می‌دهد.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری با اشاره به معرفی الگوی جدید هرس تابستانی کیوی‌فروت رقم هایوارد گفت: هرس تابستانی به شیوه شاخه پیشاهنگ ضمن تنظیم نسبت برگ به میوه و بهبود وضعیت توزیع نور همچنین تهویه در درون تاج، موجب کنترل رشد رویشی و کاهش رقابت شاخه‌های پر رشد با میوه‌چه‌های جوان شده و سهم بازوهای میوه‌دهنده را از مواد فتوسنتزی افزایش می‌دهد.

آقاجانزاده ادامه داد: بازتر شدن تاج و کاهش بیشتر تعداد بازوهای تاک نیز موجب می‌شود تا عملکرد تاک‌ و همچنین وزن متوسط میوه‌ها، درصد ماده خشک و مقدار ویتامین ث میوه‌ها افزایش یابد.

راهکارهای اصلاحی در افزایش کارایی کیفی واحدهای درجه‌بندی مرکبات

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری همچنین با اشاره به راهکارهای اصلاحی در افزایش کارایی کیفی واحدهای درجه‌بندی (سورتینگ) مرکبات استان مازندران بیان کرد: واحدهای درجه‌بندی میوه مرکبات از مرحله ورود میوه به این واحدها تا بسته‌بندی بررسی شد و دستورالعمل فنی بهینه‌سازی عملکرد واحدهای درجه‌بندی تنظیم و ارائه شد.

وی در خصوص دستورالعمل کاربرد سایبان در بهبود تولید لمون لیسبون گفت: از آنجا که کشور ما نیز با بحران‌های مختلف خشک‌سالی و تغییر اقلیم مواجه هست، جایگزینی کشت محافظت شده از راه‌های گذر از این بحران‌‌ها به حساب می‌آید. روش کشت زیر توری ‌سایبان می‌توان جهت کاهش دما در باغ به‌ویژه برای مناطق جنوبی کشور مورد بهره‌برداری قرار داد.

آقاجانزاده افزود: استفاده از سایبان سبز 50 درصد، شرایط نامناسب آب و هوایی از قبیل دما، رطوبت و شدت نور را مهار می‌کند و باعث بهبود محیط پرورش درختان لمون و تولید میوه مناسب‌تری از نظر کمی و کیفی می‌شود.

 مبارزه شیمیایی سالانه با آفات در سطح بیش از 298 هزار هکتار از باغ‌های مرکبات کشور 

آقاجانزاده در ادامه تشریح دستاوردهای پژوهشکده با اشاره به دستورالعمل استفاده از روغن تابستانه در روغن‌پاشی زمستانه برای کنترل آفات گفت: سالانه مبارزه شیمیایی با آفات در سطح بیش از 298 هزار هکتار از باغ‌های مرکبات کشور انجام می‌شود.

رئیس پژوهشکده مرکبات و میوه‌های نیمه گرمسیری افزود: دستورالعمل کاربرد روغن معدنی تابستانه تا غلظت 2 درصد در روغن‌پاشی زمستانه درختان مرکبات باعث کاهش جمعیت آفات در فصل بهار و تابستان می‌شود.

وی اضافه کرد: با به‌کارگیری این دستورالعمل از مصرف حشره‌کش‌ها و کنه‌کش‌ها کاسته شده و کاهش آلودگی محیط زیست را به دنبال دارد که علاوه بر تولید محصول مرغوب، افزایش درآمد باغداران و عرضه محصول برای بازارهای داخلی و صادراتی فراهم می‌شود.

آقاجانزاده همچنین در خصوص پایش روند نرم شدن میوه کیوی رقم هایوارد طی نگهداری در سردخانه گفت: در این تحقیق، شاخص‌های کیفی میوه کیوی سردخانه‌ها تعیین و با روش رنگ‌بندی (نارنجی، زرد و سبز به ترتیب اولویت اول تا سوم) بر اساس اولویت خروج از سردخانه طبقه‌بندی شد. بدین ترتیب خروج میوه از سردخانه و عرضه آن به بازار طبق اولویت تعیین شده بود که نتایج حاصل از آن عرضه میوه سالم و با کیفیت به بازار، جلوگیری از پوسیدگی میوه کیوی، کاهش ضایعات و افزایش درآمد باغداران بوده است.

وی با اشاره به فعالیت‌های آموزشی- ترویجی سال 1401 گفت: آموزش بهره‌برداران 35 عنوان، کارگاه‌های آموزشی و ترویجی 17 عنوان، روز مزرعه و هفته انتقال یافته‌ها 800 نفر/روز، تهیه و تولید برنامه‌های رادیو و تلویزیونی آموزشی – ترویجی 230 دقیقه، سخنرانی علمی شبکه دانش در بستر ویدئو کنفرانس 23 عنوان، آموزش کارکنان (اعضاء هیات علمی و غیر هیات علمی) 140 نفر/روز و  مهارت‌آموزی و تربیت تکنسین ماهر در امور باغبانی(هرس و پیوند) پنج نفر از  اقدامات مهم در این حوزه است.

عدم مشکل در صادرات محصول و افزایش درآمد باغدار با کنترل مگس میوه مدیترانه ای

رییس پژوهشکده مرکبات و‌میوه های نیمه گرمسیری با اشاره به مدیریت آفات و اهمیت دریافت کد QR در کیوی فروت بیان کرد: 

آفات کیوی ( شپشک توت، شپشک خرزهره و مگس میوه مدیترانه ای) در صورت آلودگی سبب توقف صادرات کیوی فروت می شوند. در این راستا نیاز به راهنمایی در دریافت شناسنامه سلامت و عدم استفاده از سموم غیر مجاز ( دریافت کد QR) است.

آقاجانزاده افزود: بنابراین دوره های آموزشی مدیریت آفات کیوی فروت برگزار شد که باعث عدم مشکل در صادرات محصول، دریافت شناسنامه سلامت و افزایش درآمد باغدار می شود.

این دوره برای کارشناسان سازمان نظام مهندسی و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های استان های گیلان، مازندران و گلستان با محورهای: کنترل شپشک توت در باغات کیوی فروت، مدیریت آفات کیوی فروت، اهمیت دریافت کد QR در باغات کیوی فروت و تاثیر آن بر صادرات و کنترل آفات و بیماری های کیوی فروت با تاکید بر کنترل زمستانه اجرا شد.

وی افزود: مگس میوه مدیترانه یکی از مخرب ترین آفات کشاورزی در جهان و دارای دامنه میزبانی وسیع و بالاترین خسارت اقتصادی در بین گونه های مگس میوه است که موجب کاهش درآمد باغداران و  توقف صادرات محصولات کشاورزی در صورت آلودگی به آفت می شود.

آقاجانزاده گفت: در این خصوص دوره های کنترل آفت مگس میوه مدیترانه ای، مانور مگس میوه مدیترانه ای، کارگاه آموزشی منطقه ای کنترل مگس میوه مدیترانه ای، کارگاه آموزشی کنترل مگس میوه مدیترانه ای( پدافند غیر عامل) برای کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های استان های گیلان و مازندران انجام شد. همچنین برگزاری دوره‌ها و انتقال دانش فنی باعث کاهش آلودگی و انتشار آفت در کشور، عدم مشکل در صادرات محصول و افزایش درآمد باغدار می شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید