Iranian Agriculture News Agency

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران اعلام کرد:

نیاز به شبکه‌سازی میان مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و کشاورزان

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران گفت: نیاز است شبکه مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و کشاورزان ایجاد شود. ما به‌عنوان الگو آمادگی داریم این مدل را اجرا کنیم.

نیاز به شبکه‌سازی میان مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و کشاورزان

غلامرضا صالحی جوزانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به اهمیت ورود نوآوری و فناوری‌های نوین به حوزه کشاورزی بیان کرد: بر اساس برآوردهایی که داشته‌ایم یکی از معضلات اصلی بخش کشاورزی این بود که دانش و فناوری به‌اندازه کافی در مراکز پژوهشی ایجاد می‌شد اما به دلیل اینکه زنجیره ارزش انتقال ایده تا ثروت کامل نبود، معمولاً بسیاری از فناوری‌ها در مرحله آزمایشگاهی باقی می‌ماند و حدود ۶ درصد ورود دانش داشتیم.

وی ادامه داد: مشکل این بود که معمولاً صنایعی که دانش و فناوری نیاز داشتند، وجود داشت و همچنین ایده‌پرداز و توسعه‌دهنده فناوری نیز وجود داشت اما بسترها و پلتفرم‌هایی که باید فناوری را توسعه می‌دادند و وارد عرصه می‌کردند؛ وجود نداشت، بنابراین برای اینکه کشاورزی دانش‌بنیان به معنای واقعی داشته باشیم، باوجوداینکه در برخی حوزه‌ها کشاورزی ایران دانش‌بنیان است، اولین قدم این است که شرکت‌های دانش‌بنیانی که واسط بین کشاورز و مرکز پژوهش هستند، داشته باشیم.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران افزود: در این راستا پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با همکاری پارک علم و فناوری کشاورزی به دنبال ایجاد مراکز نوآوری است به‌طوری‌که ما زیرساخت‌ها را در اختیار هسته‌های فناور قرار می‌دهیم و از طرف دیگر سعی می‌کنیم به شکل تسهیل شده و ارزان‌قیمت فناوری را در اختیار آن‌ها قرار ‌دهیم و سعی می‌کنیم در سود آن شرکت مشارکت کنیم.

صالحی جوزانی گفت: دوم اینکه تلاش داریم با برگزاری رویدادهای مختلف در طی سال نیازهای فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان را بسنجیم و فناوری موردنیاز را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و سپس با این رویدادها شبکه دانش‌بنیان زیست‌فناوری و نانو فناوری که حوزه کاری پژوهشگاه است را ایجاد کنیم.

وی همچنین بیان کرد: ایجاد شبکه بخش خصوص در اطراف پژوهشگاه برنامه دیگری است تا ما دانش را در اختیار آن‌ها قرار دهیم و آن‌ها نیازهایی که دارند، مطرح کرده و به‌صورت مشترک روی آن‌ها کارکنیم و تحقیقات انجام دهیم؛ به این معنا که دهکده کوچک‌تر به‌صورت مجازی و فیزیکی در اطراف خود ایجاد می‌کنیم زیرا کشاورزی دانش‌بنیان بدون وجود شرکت‌های دانش‌بنیان امکان‌پذیر نیست. بنابراین ما باید کمک کنیم تا شرکت‌های دانش‌بنیان واسط ایجاد شوند تا فناوری را به‌راحتی تجاری‌سازی کنند و در اختیار کشور قرار دهند.

رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران در خصوص استقبال کشاورزان از فناوری‌های نوین گفت: کشاورزان ما عمدتاً ازلحاظ سواد و آگاهی کافی برای اینکه دانش را وارد مزرعه کنند، برخوردار هستند یعنی اگر با هر کشاورزی صحبت کنیم معمولاً نرم‌افزار موبایل دارند و اطلاعات را می‌خوانند، بیشتر مسائل زیرساختی و مالی اجازه ورود دانش را به کشاورزان نمی‌دهد و نیاز است حمایت بیشتری از آن‌ها شود تا دانش را به مزرعه وارد کنند.

وی ادامه داد: بنابراین نیاز است محققان به کشاورزان نزدیک شوند. در این راستا مزرعه نوآوری ایجادشده است و پارک علم و فناوری و برگزاری رویدادها نیز کمک زیادی می‌کند. نیاز است شبکه مراکز پژوهشی، شرکت‌های دانش‌بنیان و کشاورزان ایجاد شود و ما به‌عنوان الگو آمادگی داریم این مدل را اجرا کنیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید