Iranian Agriculture News Agency

سالانه یک‌میلیون هکتار بیابان‌زایی در کشور اتفاق می‌افتد

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زایی داریم و ۳۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی در کشور وجود دارد که خسارت آن سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در هکتار است.

سالانه یک‌میلیون هکتار بیابان‌زایی در کشور اتفاق می‌افتد

به گزارش خبرنگار ایانا، عباسعلی نوبخت صبح چهارشنبه در اولین شورای تحقیقات راهبردی منابع طبیعی و آبخیزداری در سازمان تات، بیان کرد:  سازمان منابع طبیعی سازمان بزرگ و بدون مرز است.

وی ادامه داد: سازمان منابع طبیعی به سمتی رفته است که بخش فنی تضعیف‌شده و بیشتر مراجعات برای زمین و معدن بوده است. بر اساس آمارها از ۱۳۵ تا ۱۳۷ میلیون هکتار اراضی منابع طبیعی موجود در کشور بیش از ۱۰۱ میلیون هکتار درخواست معدن داریم. در این راستا برنامه پنج ساله‌ای تدوین کرده‌ایم و وزن کارهای فنی، دیدگاه اول را کمرنگ‌تر کرده است. با این برنامه، فنی کار کردن در عرصه پررنگ‌تر می‌شود

نوبخت افزود: مراتع ما بیش از ۸۴ میلیون هکتار است و اگر طوری حکمرانی کنیم که با حداقل خسارت بیشترین بهره‌برداری را داشته باشیم و حداقل ۵۰ میلیون هکتار از اراضی مرتعی را ازلحاظ کیفیت شناسایی کنیم، تحقق آن بدون مردم امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: به همین دلیل نظام‌نامه مردمی سازی منابع طبیعی را آماده کرده‌ایم و برای اثربخشی نتیجه آن با همکاری سازمان تات این موضوع را آماده کنیم.

وی افزود: ۱۸ تا ۲۰ میلیون اراضی کشاورزی داریم که در بخش قابل‌توجهی از آن کشاورزی نمی‌شود و معاونت‌ها به‌جای مدیریت درست به این فکر می‌کنند که سطوحی از اراضی منابع طبیعی به‌عنوان ‌مثال اراضی شیب‌دار در اختیار بخش کشاورزی قرار گیرد. درحالی‌که بسیاری از اراضی زراعی در کنار جنگل‌ها و مراتع در سنوات گذشته یا تخصیص داده‌شده و یا عرصه‌های تجاوزی هستند و نیاز به مدیریت دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری بیان کرد: آینده‌پژوهی از واجبات حوزه منابع طبیعی است زیرا برخی اقلیم‌ها به دلیل دخالت نابه‌جای بشر ازدست‌ رفته است و  نیاز است آینده‌پژوهی کنیم تا کاربری این مناطق از بین نرود.

نوبخت بیان کرد: باید تلاش کنیم اهداف شورای راهبردی زودتر عملیاتی شده و پیرامون ارتباطات سه‌جانبه با دانشگاه و سازمان‌های مردم‌نهاد جلساتی داشتیم

وی ادامه  داد: هدف اصلی ما حفظ پوشش جنگل، مرتع و بیابان است و تخریب وجود دارد. در برخی مناطق فرسایش خاک بیش از ۷۰ تن در هکتار است. در خصوص مقابله با بیابان‌زایی سالانه یک میلیون هکتار بیابان‌زایی داریم. ۳۰۰ هزار هکتار کانون بحرانی داریم و سازمان مدیریت بحران خسارت آن را سالانه بیش از ۶۰۰ میلیون دلار در سال تخمین زده است. اگر بخشی از اعتبار حدود یک‌پنجم از آن به حوزه پیشگیری تعلق بگیرد، نیاز به‌صرف این هزینه نیست.

در پایان حکم رئیس شورای راهبردی تحقیقات منابع طبیعی و آبخیزداری توسط خیام نکویی به نوبخت اعطا شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید