Iranian Agriculture News Agency

تحقیقات روی گیاهان هوشمند آغازشده است

رئیس آزمایشگاه فیزیولوژی پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران گفت: تحقیقات روی گیاهان هوشمند (اسمارت فود) آغازشده است.

تحقیقات روی گیاهان هوشمند آغازشده است

به گزارش خبرنگار ایانا، بابک ناخدا روز شنبه در بازدید خبرنگاران از پژوهشگاه بیوتکنولوژی در معرفی اقدامات آزمایشگاه فیزیولوژی بیان کرد: در این بخش روی موضوع نحوه پاسخ گیاهان به عوامل محیطی تا پاسخ به عوامل محرک محیطی کار می‌شود. مطالعات ما منجر به تولید گیاهانی می‌شود که شرایط سخت را تحمل می‌کنند.

ناخدا

وی ادامه داد: عواملی همچون گرما، خشکی و شوری و پاسخ گیاهان به شرایط سخت در این آزمایشگاه بررسی می‌شود و ارقام مقاوم را تولید می‌کنیم.

این محقق درباره اهمیت مطالعات مجموعه تحت مدیریت خود بیان کرد: گیاهان سازگار با محیط سخت درآمد بیشتری دارند. در حوزه گیاهان تابستانه انواع ارزن‌ها و سورگوم‌ها کار می‌شود و ۱۲ تا ۱۳ نوع ارزن و سورگوم در آزمایشگاه بررسی می‌شود. این ارقام در شرایط سخت از عملکرد و توان بالاتری برخوردار هستند و می‌توانند جایگزین علوفه‌های پر آب‌بر ‌شوند.

ناخدا بیان کرد: مهم‌ترین اقدام دیگر که بسیار جدید است، بررسی و تحقیقات در خصوص اسمارت فودها یا گیاهان هوشمند است که با اقلیم سازگار هستند و برای سلامت انسان و محیط‌زیست مناسب هستند. این گیاهان آب کمتری نیاز دارند و نیاز به سم‌پاشی ندارند و در شرایط سخت که بقیه گیاهان مقام نیستند، مقاومت دارند.همچنین در صنعت و دامداری کاربرد دارند.

تولید گرس‌های علوفه‌ای سردسیری

عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه بیوتکنولوژی ایران افزود: همچنین در گیاهان زمستانه گرس‌های علوفه‌ای سردسیری چندساله تولیدشده است. این ارقام شرایط سخت محیطی را تحمل می‌کنند و توان تولید علوفه‌ در شرایط سخت را دارند، درحالی‌که سایر گیاهان علوفه‌ای توان تولید در چنین شرایطی را ندارد.

وی اضافه کرد: این گرس‌های علوفه‌ای چندساله، جلوی فرسایش خاک را می‌گیرند و در واقع اصلاح‌شده گرس‌های سردسیری پیشین هستند.

نتایج مؤثر در دوقلو زایی و افزایش حجم گوشت در حوزه علوم دامی

در ادامه حسین قنواتی رئیس آزمایشگاه بیوتکنولوژی میکروبی، در توضیح فعالیت این بخش تحقیقاتی گفت: هدف تحقیقات در این بخش در سه مورد حل مشکلات و معضلات حوزه کشاورزی، بومی‌سازی محصولات خارجی و رساندن محصولات باقیمت کمتر به کشاورز فعالیت می‌کند.

قنواتی

وی ادامه داد: همچنین تولید سموم بیولوژیک، محصولات پروبیوتیک دام و طیور باارزش افزوده بالا، کودهای غنی‌شده و تولید انرژی‌های تجدیدپذیر فعالیت داریم.

این محقق افزود: در حوزه میکرو جلبک‌ها، زیست‌توده و تولید آنزیم‌هایی که در صنعت کشاورزی استفاده می‌شود نیز فعالیت‌های زیادی در این مرکز انجام می‌شود.

قنواتی بیان کرد: این بخش علاوه بر مباحث تحقیقاتی، کلکسیون میکروبی ارزشمندی دارد و ازنظر وظایف در حال راه‌اندازی آزمایشگاه با سازمان دامپزشکی برای تهیه خوراک دام هستیم.

در ادامه مهرشاد زین‌العابدینی رئیس بخش زیست‌شناسی سامانه‌ها بیان کرد: در این بخش عمدتاً از فناوری‌های تک و داده‌های هایتک با تکنولوژی نوین برای پاسخ به حوزه بیولوژیک استفاده می‌شود.

زین العابدینی

وی افزود: هدف ما افزایش کمی و کیفیت تولیدات زراعی و باغی، جانوری و میکرو ارگانیک است. باوجود چالش‌ها و دوره طولانی اصلاح کلاسیک گیاهان زراعی و باغی پروژه‌های موفقی داشته‌ایم.

زین‌العابدینی گفت: با همکاری شرکت دانش‌بنیان فعال در حوزه علوم دامی موضوع افزایش عملکرد و دوقلو زایی و افزایش حجم گوشت اقدامات بسیاری انجام‌شده و نتایج خوبی پیش‌آمده است. برنامه داریم برای افزایش حجم گوشت سایر نژادهای ایرانی نیز اقدامات مؤثری انجام دهیم.

وی ادامه داد: علاوه بر حفظ ذخایر ژنتیکی و استفاده پایدار از آن‌ها به دنبال ثبت ارقام تجاری نژادهای ویژه اسب و گوسفند هستیم و با توجه به حساسیت در نژادهای بومی به دنبال ثبت دستاوردها در نهادهای بین‌المللی هستیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید