Iranian Agriculture News Agency

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی:

صادرات گل و گیاهان زینتی می‌‌تواند بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی بابیان اینکه ما در این حوزه مزیت رقابتی با سایر کشورها داریم، گفت: صادرات گل و گیاهان زینتی می‌تواند بخشی از نیاز ارزی کشور را تأمین کند اما مستلزم رفع موانع صادرات و برنامه‌ریزی است.

صادرات گل و گیاهان زینتی می‌‌تواند بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند

محمدرضا شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا بابیان اینکه گیاهان زینتی تنوع زیادی دارد، اضافه کرد: گیاهان زینتی سه گروه اصلی گل‌های شاخه بریده، گل‌های آپارتمانی و گل و گیاه فضای باز دارد و در گروه گل و گیاه فضای باز شاخه‌ای بانام درختان و درختچه‌های زینتی دارد.

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران ادامه داد: صادرات گیاهان زینتی بازارهای بسیار خوبی در حوزه کشورهای حوزه خلیج‌فارس آسیای میانه دارد و صادرات گل و گیاه زینتی ارزآوری بسیار زیادی دارد اما نیاز به آماده‌سازی زیرساخت‌ها و رفع موانع است.

شفیعی با اشاره به برخی چالش‌های صادرات گل و گیاهان زینتی بیان کرد: معمولاً درختچه‌های زینتی در خاک پرورش داده می‌شوند و صادرات با مقداری از خاک است که از آن جلوگیری می‌شود. این موضوع تبدیل به یکی از موانع صادرات شده است.

وی ادامه داد: در گیاهان آپارتمانی نیز تا حدودی مشکل تعویض خاک وجود دارد اما هزینه‌بر و بسیار سخت بوده و در حال انجام است. در حوزه گل و گیاه کامیون‌های ویژه حمل گل و به‌ویژه تجهیزات حمل گل در کشور وجود ندارد و موجب کاهش کیفیت می‌شود.

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی اضافه کرد: گل شاخه بریده با هواپیمای مسافربری حمل می‌شود و در بسیاری از موارد ممکن است بار در فرودگاه بماند و گل خراب شود. در سایر کشورها از زمان سفارش گل به سرعت گل به دست مشتری می‌رسد اما در این خصوص ما دچار مشکل هستیم.

شفیعی در ادامه تاکید کرد: روسیه بازار بسیار مناسبی برای فروش گل و گیاهان زینتی است اما برای انتقال آنها به این کشور موانع و مشکلاتی در کشور آذربایجان وجود دارد. همچنین صادرات گل و گیاهان زینتی می‌تواند بخشی از نیاز ارزی کشور را تامین کند اما مستلزم رفع موانع است.

دانش بومی گل‌کاران ایرانی با سایر کشورها قابلیت رقابت دارد

رئیس انجمن گل و گیاهان زینتی ایران عنوان کرد: دانش بومی گل کاران بسیار وضعیت مطلوبی دارد و با سایر کشورهای برتر حوزه قابلیت رقابت دارند. بنابراین با کمک دانش بومی، تنوع آب و هوایی و اقلیم‌های مناسبی که در ایران داریم، گل و گل گیاه با کیفیت تولید می‌شود. همچنین ورود دانش آموختگان کشاورزی به این بخش و رشد آزمایشگاه‌های کشت بافت بخش خصوصی موجب پیشرفت این حوزه شده است.

شفیعی بیان کرد: در سال‌های گذشته تنوع گل و گیاه کم بود و در حال حاضر این تنوع بسیار افزایش داشته است. در حوزه تنوع  گل‌های آپارتمانی و شاخه بریده می‌توانیم با بهترین کشور دنیا همچون هلند برابری کنیم البته هنوز در گل‌های پیازی نیاز به تحقیقات و فعالیت بیشتری داریم.

عضو هیات علمی پژوهشکده گل و گیاهان زینتی گفت: در حوزه صادرات نیاز به برنامه‌ریزی و تمهیدات لازم توسط مراجع بالا دستی وجود دارد همچنین بازار گل و گیاه زینتی همچنان سنتی است که نیاز است سیستم‌های حراج گل به‌صورت مجازی و اینترنتی مرسوم شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید