Iranian Agriculture News Agency

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری:

حدود هزار زن روستایی در سال جاری به‌عنوان تسهیل‌گر انتخاب می‌شوند

مدیر کل دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری گفت: پیش‌بینی می شود در سال جاری حدود هزار نفر از زنان پیشرو روستایی به‌عنوان تسهیل‌گر انتخاب شوند.

حدود هزار زن روستایی در سال جاری به‌عنوان تسهیل‌گر انتخاب می‌شوند

مریم طهماسبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایانا با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها در سال جاری بیان کرد: فعالیت ما در حوزه‌های ظرفیت‌سازی، نهادسازی، شبکه‌سازی و توسعه کسب و کار است تا با ایجاد این سازه‌های اجتماعی- اقتصادی بتوان در جهت بهبود معیشت خانوارهای روستایی و عشایری و سیاست‌های وزارت جهاد اقدام شود.  وی ادامه داد: باید در حوزه ظرفیت‌سازی با انتخاب و شناسایی زنان تسهیل‌گر روستایی با جامعه روستایی ارتباط موثر برقرار شود. در سال گذشته  هزار و 365 نفراز زنان روستایی به‌عنوان تسهیل‌گر انتخاب شده و به مجموعه افزوده شده‌اند. همچنین زنان تسهیل‌گر توسعه روستایی، آموزش‌هایی در خصوص ارتباط موثر و تیم‌سازی، مشارکت گروهی و ... در راستای ارتباط با جوامع محلی دریافت کرده‌اند.

طهماسبی با اشاره به حوزه نهادسازی در دفتر توسعه فعالیت های کشاورزی زنان روستایی و عشایری ادامه داد: در این حوزه تشکل‌هایی در قالب صندوق‌های اعتباری خرد زنان روستایی ایجاد شده است و افراد آورده‌ای را در صندوق‌ها می‌گذارند سپس در یک دوره 6 تا 9 ماهه در کنار تشکیل صندوق، آموزش تخصصی نیز می‌بینند تا کسب و کاری را آغاز کنند.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری اضافه کرد: در واقع با انتخاب تسهیل‌گران ظرفیت‌سازی می‌شود و سپس با تشکیل صندوق‌های اعتباری خرد نهادسازی انجام خواهد شد. پس از این مرحله در سطح روستاهای مختلف این صندوق‌ها به یکدیگر متصل می‌شوند تا از ظرفیت‌های یکدیگر در قالب شبکه سازی بهره‌گیری کنند. همچنین پس از شبکه سازی از آموزش‌های تخصصی در حوزه کسب و کار و بهبود آن به زنان روستایی و عشایری ارائه می‌شود.

طهماسبی با اشاره به آموزش‌های توسعه کسب و کار و بهبود معیشت زنان روستایی و عشایری گفت: در این مرحله مربیان و مشاوران کارآفرینی از بین ساکنان روستا که سطح تحصیلات و علاقه‌مندی بیشتری دارند انتخاب می‌شوند و به‌عنوان مربیان کارآفرینی در محیط‌های روستایی فعالیت می‌کنند. در حال حاضر حدود 110 مربی و مشاور کارآفرینی در روستاها فعالیت می‌کنند.

 پروژه‌های آموزشی و ترویجی با نگاه اقتصادی در روستاها در حال انجام است

این مقام مسئول در خصوص مهمترین چالش آموزش زنان روستایی و عشایری گفت: خوشبختانه آموزش و ترویج دربسیاری از روستاها با روند مطلوبی پیش می‌رود اما در برخی روستاها مسائل فرهنگی و اجتماعی وجود دارد و انتخاب تسهیل‌گران روستایی نیز با این هدف است.

مدیرکل دفتر توسعه فعالیت‌های کشاورزی زنان روستایی و عشایری در خصوص تسهیل‌گران روستایی ادامه داد: زنان پیش‌روتر به دلیل اینکه با زبان محلی آشنایی بیشتری دارند، ارتباط موثر بهتری نیز برقرار می‌کنند و سعی شده مسائل فرهنگی از طریق خود زنان روستایی حل شود.

طهماسبی ادامه داد: حدود 27 هزار زن تسهیل‌گر روستایی در کشور فعالیت می‌کنند که سال گذشته حدود هزار و 365 نفر دیگر انتخاب و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری حدود هزار نفر از زنان پیشرو روستایی به‌عنوان تسهیل‌گر انتخاب شوند.

وی بیان کرد: در حوزه‌های پرورش دام سبک، نوغان‌داری، تولید در گلخانه‌های کوچک مقیاس، باغچه‌های سلامت، تولید فرآورده‌های زنبور عسل و ... در کنار بسترسازی آموزش‌های تخصصی به زنان  در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید