Iranian Agriculture News Agency

غذا به جای دارو، روش جدید مبارزه با بیماری‌های مزمن

طی ماه‌های اخیر شاهد اجرایی شدن دستوری خاص و منصر به فرد در ایالت کالیفرنیای آمریکا بوده‌ایم. کالیفرنیا با براندازی مفهوم "نسخه دارویی " رویکرد جدیدی را برای مبارزه با شرایط مزمن آزمایش کرده است.

غذا به جای دارو، روش جدید مبارزه با بیماری‌های مزمن

به گزارش ایانا از لانگ بیچ پست، این روش آزمایشی که  "نسخه غذا" نامیده می‌شود، برنامه جدیدی است که به جای قرص، غذای سالم را برای دارندگان بیماری‌های مزمن تجویز می‌کند. به‌عنوان مثال، کسانی که مبتلا به دیابت هستند، می‌توانند در این برنامه ثبت نام کنند تا هر دو هفته یکبار یک جعبه رایگان پر از میوه‌ها، سبزیجات، سینه مرغ، کینوا و سایر مواد مغذی درب منزل تحویل بگیرند.

البته "نسخه غذا"، اجباری نبوده و الزامی در خصوص پذیرش آن از سوی کسانی که از بیماری‌های مزمن رنج می‌برند وجود ندارد اما طی هفته‌ها و ماه‌های اخیر استقبال گسترده‌ای از این روش جایگزین شده است.

طرفداران بر این باورند که این برنامه نه تنها می‌تواند شرایط مزمن را بهبود بخشد، بلکه هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی را تقلیل داده و گرسنگی را نیز کاهش می‌دهد. "شین بیلی"شهروند آمریکایی که در 72 سالگی دارای سه بیماری قلبی، دیابت، بیماری کلیوی، فشار خون بالا و کلسترول است، در این خصوص می‌گوید: " از زمان دریافت نسخه‌های رایگان محصولات غذایی سالم با جای داروهایی که باید به صورت مستمر مصرف شود، زندگی‌ام به‌طور قابل توجهی بهبود یافته است. پزشک معالجم تحت تأثیر کاهش کلسترول من قرار گرفته و می‌گوید کلسترول من به میزان معقول و خوبی رسیده است. رویای من این است که تا 95 سالگی زندگی کنم."

طراحان این برنامه معتقدند که مصرف مستمر غذای مغذی به پیشگیری، مدیریت و معکوس کردن آثار بیماری های  مزمن کمک می کند. یک مطالعه به اشتراک گذاشته شده در کتابخانه ملی پزشکی تخمین می زند که در صورت تشویق به تغذیه سالم، تا 100 میلیارد دلار در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی ملیMedicaid  صرفه‌جویی می‌شود. برنامه‌های دولتی مشابه قبلاً ثابت کرده‌اند که اجرای موفقیت آمیز و گسترده چنین روشی، چاقی، فشار خون و میانگین قند خون را کاهش می‌دهد و از این طریق، جلوی بسیاری از بیماری‌های دیگر (و متعاقبا صرف هزینه‌های هنگفت شهروندان و دولت در مواجهه با آنها) گرفته خواهد شد.

با این حال، قانع‌کردن همه مخاطبان برای پیروی از این برنامه اختیاری، چندان آسان نیست! به عبارت بهتر، استفاده از برنامه تجویز غذا، چالش‌هایی را به همراه دارد. نسبت سنجی این برنامه عمومی با سیاست‌های بهداشتی و دارویی یک کشور یا ایالت چندان آسان نخواهد بود. ضمن آنکه در قبال بیماری‌های حاد ( که نیاز به درمان فوری دارد) اساسا نمی‌توان از نسخه غذایی پیروی کرد! فراتر از آن، هنوز اقناع عمومی لازم برای تغییر سبک زندگی غذایی بسیاری از شهروندان آمریکایی از سوی دولت فدرال انجام نشده و این موضوع در سطوح ایالتی نیز قابل مشاهده است. در برخی ایالات، مقاومت بیشتری در برابر این برنامه و ماهیت آن وجود دارد که مرهون سبک زندگی غذایی خاص در نقاط گوناگون آمریکاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید