Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

ارتباط کاهش گازهای گلخانه‌ای با اصلاح الگوی تغذیه

شاید در ابتدا تصور شود تغذیه و سبد غذایی ما ارتباطی با انتشار گازهای گلخانه‌ای و تخریب محیط زیست ندارد. بسیاری از افراد و حتی رسانه‌ها در تفسیر وتحلیل بحران ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای در دنیا، صرفا بر روی کارخانجات صنعتی، جت‌های شخصی، اتومبیل‌ها و سوخت‌های غیر استاندارد و ... متمرکز هستند. اما اینها تنها مصادر انتشار این گازهای خطرناک نیستند!

ارتباط کاهش گازهای گلخانه‌ای با اصلاح الگوی تغذیه

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، بخش مهمی از مصدر تولید گازهای گلخانه‌ای در داخل منزل و بشقاب غذای شماست! به عبارت بهتر، دلیل انتشار حداقل یک سوم گازهای گلخانه‌ای در دنیا، الگوی مصرف غذایی ساکنان کره زمین است. بنابراین، می‌توان با اصلاح الگوی مصرف و تغذیه عمومی در سراسر جهان، آینده‌ای سبزتر را برای خود و نسل‌های جدید رقم بزنیم.

برنامه جهانی غذا تخمین می‌زند که تقریباً یک سوم غذایی که ما تولید می‌کنیم، هر سال از بین می‌رود یا هدر می‌رود و تبدیل به زباله‌هایی جهت انتشار گازهای مخرب می‌شوند. این ارقام به‌ویژه زمانی نگران‌کننده هستند که گزارش جهانی بحران‌های غذایی در سال 2023 اشاره می‌کند که 258 میلیون نفر در سال 2022 با سطوح بالایی از ناامنی غذایی مواجه بودند. در کنفرانس تغییرات اقلیمی و آب و هوایی سال گذشته، اصلاح و ارتقای سطح تغذیه عمومی به‌عنوان راهکاری برای مواجهه با انتشار گازهای گلخانه‌ای مورد توجه قرار گرفت. این پیشرفت بزرگی برای بشریت محسوب می‌شود. اینکه میان الگوی مصرف غذایی آنها و انتشار گازهای گلخانه‌ای از سوی سازمان‌های مهم و سیاستگذار بین‌المللی ارتباطی مستقیم برقرار شود. در کنفرانس جهانی احیای الگوهای کشاورزی امسال ( 2023) نیز اصلاح الگوهای مصرف عمومی غذایی با هدف کمک به نوین‌سازی و هوشمندسازی روش‌های کشاورزی مورد توجهی ویژه قرار گرفت. قبلا این موضوع (اصلاح الگوی تغذیه عمومی) به یک دستور کار ثابت در نشست‌های حوزه صنعت کشاورزی در جهان تبدیل نمی‌شد اما اکنون نگاه متفاوتی در این خصوص وجود دارد. فیلیپ لیمبری، عضو ارشد انجمن جهانی کشاورزی در این خصوص به یورونیوز می‌گوید: "آگاهی رو به رشدی در مورد مزایای اصلاح الگوهای کشاورزی و مصرف غذایی در دنیا به وجود آمده است. این الگوپردازی جدید، برای ایجاد یک تغییر بزرگ که آینده فرزندانمان و مردم کره زمین را تضمین کند،ضرورت دارد. "

ما در حال حاضر به اندازه کافی غذا برای تغذیه جهان تولید می‌کنیم (اما مقدار زیادی از آن را هدر می‌دهیم) براساس برنامه جهانی غذا، اگر از تمام مواد غذایی که در حال حاضر هدر می‌رود استفاده کنیم، به اندازه کافی برای تغذیه دو میلیارد نفر دیگر در سراسر جهان خواهیم داشت. این بدان معناست که ما در حال حاضر به اندازه کافی غذا تولید می‌کنیم تا جمعیت جهانی 9.8 میلیارد نفری پیش‌بینی شده در سال 2050 را تغذیه کنیم. کاهش زباله‌های غذایی، کلید تحقق این مسئله است. به عبارت بهتر، باید اقداماتی انجام داد که مواد دور ریز غذایی (که بسیاری از آنها متاسفانه سالم و قابل استفاده هستند) از سیکل مصرف عمومی غذا در جهان خارج نشود. در این خصوص، سیاستگذاری، آموزش عمومی و حتی در مواردی استفاده از ابزارهای اجباری مانند جرایم سرسختانه برای تولیدکنندگان زباله‌های غذایی در سطح انبوه قطعا موثر و کارآمد خواهد بود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید