Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

ادامه چالش بر سر استفاده از گلیفوسات/ آیا معمای ماده دردسرساز در اروپا حل می‌شود؟

این روزها بار دیگر بحث بر سر مجوز استفاده کشاورزان از گلیفوسات در اروپا داغ شده است! گلایسین یا همان گلیفوسات، علف‌کش سیستماتیک برای کنترل علف‌های هرز، به‌ویژه علف‌های هرز پهن برگ سالانه و علف‌های شناخته شده برای محصولات کشاورزی و زراعی در دنیا محسوب می‌شود.

ادامه چالش بر سر استفاده از گلیفوسات/ آیا معمای ماده دردسرساز در اروپا حل می‌شود؟

 به گزارش ایانا به نقل یورونیوز، شرکت مونسانتو در آمریکا در سال 1970 این ماده را کشف و تحت نام تجاری "راندآپ" به بازار ارائه کرد. اما استفاده از این ماده زمانی دردسرساز شد که مرکز جهانی تحقیقات سرطان درماه مارس سال ۲۰۱۵ گلیفوسات را در رده مواد با احتمال سرطان‌زایی قرار داد. حتی در سال 2018 میلادی، دادگاهی در آمریکا ( سانفرانسیسکو)، شرکت مونسانتو را به‌دلیل ابتلای یک باغبان آمریکایی به سرطان، به اتهام عدم استاندارد بودن گلیفوسات و آثار سوء آن بر بدن وی، به پرداخت 290 میلیون دلار محکوم کرد.

اکنون در بین افکار عمومی اروپا، استفاده کشاورزان از ماده گلیفوسات تبدیل به یک دغدغه شده است. بسیاری از رسانه‌های اروپایی در این خصوص ابراز نگرانی کرده و حتی بعضا سرطان‌هایی که کشاورزان در اروپا به آن مبتلا می‌شوند را مربوط به همین مسئله می‌دانند. اما اخیرا گزارشی منتشر شده که با موارد مطرح شده در تضاد است! کارشناسان آژانس ایمنی غذای اروپا به این نتیجه رسیدند که در خصوص مصرف گلیفوسات، اساسا نگرانی برای مصرف کنندگان وجود نخواهد داشت. آژانس ایمنی غذای اروپا می‌گوید مانعی برای ادامه مصرف این ماده در روند کشاورزی و کاشت و داشت محصولات وجود ندارد.

تاییدیه اتحادیه اروپا برای این ماده شیمیایی که ده‌ها سال است به‌طور گسترده توسط کشاورزان استفاده می‌شود، در پایان سال 2023 به پایان می‌رسد و نتیجه‌گیری آژانس ایمنی غذای اروپا، گامی مهم در تمدید استفاده از این ماده توسط کشاورزان و مزرعه‌داران اروپایی محسوب می‌شود.

کارشناسان و محققان کارخانه مونسانتو تاکید دارند دهه‌ها مطالعه نشان داده که گلیفوسات برای استفاده انسان بی‌خطر است .در هر حال، اعلام نظر اخیر آژآنس ایمنی غذای اروپا، به معنای مجوز نهایی استفاده کشاورزان اروپایی در گلیفوسات نیست. کمیسیون اروپا بر اساس نتیجه‌گیری EFSA و گزارش گروهی متشکل از چهار کشور اتحادیه اروپا، مجوز استمرار استفاده از ماده گلیفوسات را برای کشاورزان تمدید خواهد کرد و در نهایت، اعضای اتحادیه اروپا به پیشنهاد کمیسیون رای خواهند داد. یعنی برخی کشورهای اروپایی قادر هستند نظر نهایی کمسیون اروپا را نیز به چالش کشیده یا موارد جدیدتری را مشمول طرح بررسی و تایید استفاده کشاورزان اروپایی از گلیفوسات کنند. برخی شرکت‌های آلمانی طی سال‌های اخیر خرید مقادیر کلانی گلیفوسات را به ارزش 28 میلیارد یورو از شرکت مونسانتو در آمریکا خریداری کرده‌اند. سوال اصلی اینجاست که آیا طی هفته‌های آتی و با انتشار گزارش نهایی کمیسیون اروپا و تایید اعضای این اتحادیه، شاهد پایان چالش دوساله بر سر سرطان‌زا بودن یا نبودن محصولات کشاورزی به عمل آمده در تماس با گلیفوسات برای مصرف‌کنندگان خواهیم بود یا همچنان در این مسیر با طرح ابهامات و موارد جدیدتری مواجه می‌شویم؟پاسخ این سوال در آینده‌ای نزدیک مشخص خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید