Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی بی سی:

دردسری به نام غذاهای فوق فن‌آوری شده

این روزها دانشمندان و محققان، تحقیقات زیادی در خصوص غذاهای فوق فن‌آوری شده و تاثیر آنها بر بدن انسان انجام می‌دهند. مخرج مشترک همه این تحقیقات، ضرری است که این غذاها برای سلامتی افراد ( در سنین مختلف) ایجاد می‌کنند. اصطلاح غذاهای فوق فراوری‌شده تنها ۱۵ سال است که رایج شده است و این در حالی است که تقریباً نیمی از غذایی که در برخی کشورها مانند انگلیس مصرف می‌شود، در این دسته قرار می‌گیرند. به عبارت بهتر، غذاهای فوق فن‌آوری شده، به صورتی گسترده در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از سبد غذایی افراد را تشکیل می‌دهد.

دردسری به نام غذاهای فوق فن‌آوری شده

به گزارش ایانا به نقل از بی بی سی، همچنین غذاهای فن‌آوری شده، از غذاهای اصلی تا دسرها را شامل می‌شود. از نان‌های قهوه‌ای برش خورده گرفته تا غذاهای آماده و بستنی‌ها. غذاهای فوق فرآوری‌شده شامل خوراکی‌های متنوعی می‌شوند که نقطه مشترکشان این است که همگی با فرآوری‌های صنعتی شدید تولید شده‌اند. مواد به‌کاررفته در آن‌ها ازجمله نگه‌دارنده‌ها، شیرین‌کننده‌های مصنوعی، امولسیفایرها معمولاً در غذاهای پخته‌ شده در خانه وجود ندارند.

پروفسور ماریون نستله، متخصص سیاست غذا و استاد تغذیه در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «غذاهای فوق فراوری‌شده بیشترین میزان سودآوری را برای شرکت‌های تولید غذا دارند.»

در همین جا می‌توان متوجه شد که چرا کارخانجات تولید کننده موادغذایی در دنیا اکثرا نسبت به توصیه متخصصان تغذیه در خصوص لزوم کاهش استفاده از مواد فرآوری شده یا فوق فرآوری شده در روند تولید محصولات خود بی‌تفاوت هستند! در اینجا پای سود مالی در میان است!

در ماه ژانویه نتیجه یکی از کامل‌ترین تحقیقات درباره غذاهای فوق فراوری‌شده که توسط دانشکده بهداشت عمومی امپریال کالج لندن انجام‌ شده بود در ژورنال علمی لنست به چاپ رسید. در این تحقیق با بررسی ۲۰۰ هزار بزرگ‌سال در بریتانیا این نتیجه به دست آمد که مصرف میزان زیاد غذاهای فوق فرآوری‌شده ممکن است با افزایش ریسک ابتلا به سرطان مرتبط باشد. خصوصاً سرطان رحم و سرطان مغز در ماه گذشته سازمان بهداشت جهانی هم در مورد مصرف طولانی‌ مدت شیرین‌کننده‌های مصنوعی و خطرات احتمالی آن‌ها بر سلامتی انسان هشدار داد. ده‌ها تحقیق دیگر هم ارتباط مصرف زیاد غذاها فوق فرآوری‌شده با بالا رفتن احتمال ابتلا به بیماری‌های جدی را نشان داده‌اند. اما ثابت کردن اینکه کدام ماده خوراکی افزوده‌شده می‌تواند به بدن انسان صدمه بزند چالش‌برانگیز بوده است. در سبک زندگی هر یک از ما عوامل دیگری هم وجود دارند می‌توانند منجر به این بیماری‌ها شوند. مثلاً ورزش نکردن، سیگار کشیدن و رژیم غذایی با شکر بالا.

متخصصان حوزه صنایع غذایی می‌گویند باید با استناد به رژیم های 24 ساعته، یک هفته‌ای، دو هفته‌ای یا یک ماهه، تاثیر خاص هر یک از مواد فوق فن‌آوری شده را بر سلامت انسان‌ها مورد بررسی قرار داد. در این خصوص، باید به مطالعات موردی و تطبیقی در فضای آزمایشگاهی روی آورد. نان‌های تولید انبوه شده در کارخانه و غلات صبحانه با شکر افزوده، سوپ‌های آماده، غذاهای حاضری که در ماکروویو گرم می‌شوند، ماست‌های میوه‌ای، گوشت‌های فرآوری‌شده مانند سوسیس و کالباس،بستنی، چیپس و بیسکوییت‌ها و .... جملگی جزء مواد فوق فرآوری شده محسوب می‌شود. همین موارد، فراگیری دامنه این مواد غذایی غیر سالم را به لحاظ مصرف عمومی در جامعه نشان می‌دهد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید