Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

چرا مبارزه با جنگل‌زدایی در برزیل دشوار است؟

لولا داسیلوا، رئیس جمهوربرزیل در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، مبارزه با جنگل‌زدایی را یکی از اولویت‌های خود قلمداد کرد و پس از حضور در مسند قدرت نیز تمرکز گسترده‌ای بر روی احیای آمازون کرد. در دوران ریاست جمهوری ژائیر بولسونارو رئیس جمهور سابق برزیل، جنگل‌زدایی به بالاترین حد ممکن افزایش یافت و بسیاری از صاحبان صنایع سبک، سنگین و شرکت‌های خانه‌سازی در برزیل به‌راحتی با تخریب درختان و زمین‌های کشاورزی توانستند سرمایه کلانی به دست بیاورند.

چرا مبارزه با جنگل‌زدایی در برزیل دشوار است؟

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، مطابق آخرین آمار منتشر شده در منابع برزیلی، از زمان حضور داسیلوا و سوسیالیست‌ها در مسند قدرت، روند جنگل‌زدایی در آمازون کند شده و در حال معکوس شدن است. داسیلوا می‌گوید با وجود کمبود نیروهای رسمی و محیط بانان برزیلی، به این روند ادامه خواهد داد و عزم راسخی در احیای آمازون و نجات آن از وضعیت کنونی خواهد داشت. اما با این حال، نمی‌توان نسبت به بروز پدیده‌های بازدارنده در این مسیر بی‌تفاوت ماند! بر اساس پایش ماهواره‌ای، تنها در ماه ژوئن 3075 آتش‌سوزی در آمازون رخ داد که نشان‌دهنده آغاز فصل خشک است. این میزان آتش سوزی طی 16 سال اخیر بی‌سابقه بوده است. اشمیت گفت که بخشی از این روند نیز به دلیل پاکسازی مناطق جنگل‌زدایی شده در نیمه دوم سال 2022 ( از زمان حضور داسیلوا در قدرت) است. به عبارت بهتر، عوامل اقلیمی و برخی عوامل انسانی (که منجر به تشدید آتش سوزی ها در آمازون شده) دست به دست یکدیگر داده و روند مبارزه با جنگل‌زدایی در برزیل را تحت تاثیر قرارداده است.

ضمنا، ظهور پدیده "ال نینو"در آمریکای مرکزی و جنوبی موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده انگاشت. ال نینو، یکی از چرخه‌های مشهور آب و هوایی جهان است که هر دو تا هفت سال یک‌بار باعث ایجاد ناهنجاری‌های بزرگی در آب و هوای سراسر سیّارهٔ زمین می‌شود از جمله این ناهنجاری‌ها می‌توان به سیلاب‌های ناگهانی، خشک‌سالی، قحطی و اپیدمی اشاره کرد. با ظهور ال نینو، که معمولاً باران کمتر و دمای بالاتری را به آمازون می‌آورد، دولت برزیل بودجه خود را برای مبارزه با آتش‌سوزی‌های جنگلی دو برابر کرده و تعداد گروه‌های آتش‌نشانی خود را برای مقابله با آتش سوزی‌های بحرانی و گسترده که معمولاً از جولای تا اکتبر رخ می‌دهد، افزایش داده است. تقریباً نیمی از 2117 آتش نشان موقت را مردم بومی تشکیل می‌دهند و پیش‌بینی می‌شود نیروهای بومی بیشتری به این مجموعه بپیوندند.

با وجود همه این موانع، مبارزه با جنگل‌زدایی در برزیل همچنان ادامه دارد. کاهش 34 درصدی روند جنگل‌زدایی در آمازون، نشانه دلگرم‌کننده‌ای برای لولا داسیلوا و همراهانش محسوب می‌شود، هرچند که نمی‌توان نگرانی‌های ناشی از افزایش شدید دما، خشکی زمین و خرابکاری‌های انسانی که منجر به وقوع آتش سوزی در جنگل‌های آمازون می‌شود را نادیده انگاشت. قطعا طرفداران رئیس جمهور سابق برزیل که تعداد آنها نیز کم نیست، نسبت به موفقیت دولت جدید این کشور در مواجهه با جنگل‌زدایی در آمازون راضی به نظر نمی‌رسند!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید