Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

تأثیر منفی برگزیت بر رژیم غذایی انگلیسی‌ها

بر اساس توافقی که در پایان سال 2021 میلادی میان دولت وقت بوریس جانسون در لندن و سران اتحادیه اروپا در بروکسل رخ داد، برگزیت ( خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) جنبه‌ای عملیاتی پیدا کرد. اکنون انگلیس دیگر عضوی از اتحادیه اروپا نیست و همین مسئله، بر روی مناسبات تجاری(صادراتی-وارداتی) طرفین تأثیر گذاشته است.

تأثیر منفی  برگزیت بر رژیم غذایی انگلیسی‌ها

به گزارش ایانا از گاردین، یکی از حوزه‌هایی که در این خصوص دستخوش تغییر شده، بازار محصولات غذایی است. واردات غذاهای سرد و گرم از اروپا به انگلیس شدیداً محدودشده و فراتر از آن، صادرات محصولات میوه از انگلیس به اروپا نیز کاهش چشمگیری پیداکرده است. ارزش صادرات میوه‌جات از انگلیس به اروپا در مقایسه با مدت‌زمان مشابه در سال گذشته، بیش از 50 درصد کاهش‌یافته و از 248.5 میلیون پوند به 113.8 میلیون پوند رسیده است.

در مقابل، تولیدکنندگان و صادرکنندگان  محصولات گوشتی اتحادیه اروپا که مایل به صادرات به بریتانیا هستند، باید از یک دامپزشک برای تأیید کالاهای خود استفاده کنند که هر بار ( برای صادرات هر محموله گوشتی ) تا 700 یورو برای آن‌ها هزینه دارد. همچنین صادرکنندگان محصولات غذایی اروپا به انگلیس باید هر بار درگیر نوعی بوروکراسی پیچیده اداری و کاغذبازی گسترده برای تکمیل این روند شوند. از ماه ژانویه 2023 نیز دولت انگلیس قانونی را وضع کرده است که مطابق آن، هر محموله وارداتی باید مشمول "هزینه بازرسی"شود. به‌این‌ترتیب، صادرکنندگان مواد غذایی نیز باید بابت این موضوع به گمرک انگلیس هزینه بپردازند! روزنامه گاردین در این خصوص می‌نویسد: درنتیجه این قوانین و سخت‌گیری‌های متقابل، هزاران تولیدکننده کوچک مواد غذایی از سراسر اروپا، به‌سادگی به این نتیجه می‌رسند که محصولات خود را باید در کشوری غیر از انگلیس به فروش برسانند. همین مسئله منجر به کاهش کیفیت محصولات غذایی و درنتیجه، ایجاد خلل در سبک زندگی و رژیم غذایی انگلیسی‌ها خواهد شد."

درنتیجه قوانین سختی که میان طرفین در دوران پسابرگزیت حاکم شده است، شهروندان انگلیسی دیگر دسترسی کمتری به محصولات کشاورزی مدیترانه‌ای برای استفاده از آن‌ها در سبد و رژیم غذایی خود خواهند ساخت. همچنین دیگر خبری از محصولات لبنی خاص برخی کشورهای اروپایی ازجمله پنیرهای محلی در بازارهای انگلیس نیست. گاردین در توصیف این وضعیت می‌نویسد: "ما قبلاً غذاهایی را در بازار انگلیس می‌دیدیم که از کشورهای دیگر( اروپایی) وارد می‌شدند و به‌صورت دست‌ساز و با عشق و علاقه درست‌شده بودند! اکنون باید به محصولات غذایی صنعتی اکتفا کنیم. عضویت در اتحادیه اروپا، منجر به بهبود کیفیت سبد غذایی ما در سال‌های گذشته شد. ما امکان دسترسی بدون محدودیت به بازار بزرگ مواد غذایی را درنتیجه خروج از اتحادیه اروپا از دست دادیم. این‌یک واقعیت وحشتناک است. ما ازاین‌پس بدتر غذا خواهیم خورد و زندگی بدتری نسبت به گذشته خواهیم داشت."

البته در حال حاضر مشکلات بزرگ‌تری نیز در انگلیس وجود دارد. فارغ از بحث کیفیت و تنوع مواد غذایی، عدم ورود محصولات مشابه غذایی از آن‌سوی مرزها ( باقیمتی پایین‌تر)، منجر به افزایش قیمت‌ها در بازار انگلیس شده است. تأثیر سوء استمرار این روند بر سلامت غذایی شهروندان انگلیسی قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید