Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

محدودیت بازار غلات اوکراین در کشورهای همسایه

این روزها رئیس‌جمهور دولت اوکراین نمی‌تواند خشم خود را بابت ممنوعیت فروش غلات خود در کشورهای همسایه کتمان کند. بر این اساس، اگرچه همچنان پنج کشور اروپای شرقی واردات بدون تعرفه غلات اوکراینی را ادامه خواهند داد، اما تنها از خاک این کشورها برای ترانزیت محصولات کشاورزی اصلی اوکراین استفاده می‌شود! به عبارت بهتر، محصولات کشاورزی اوکراین در پنج کشور لهستان، رومانی، بلغارستان، مجارستان و اسلواکی فروخته نخواهد شد. این بدترین خبر ممکن برای کشاورزان اوکراین محسوب می‌شود زیرا عملاً آن‌ها با این تصمیم اروپاییان، بازار اروپای شرقی را از دست خواهند داد.

محدودیت بازار غلات اوکراین در کشورهای همسایه

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، ماجرا از نقطه‌ای آغاز شد که کمیسیون اروپا عصر دوشنبه هفته گذشته تصمیم گرفت تا یک سری ممنوعیت استثنایی بر واردات بدون تعرفه غلات اوکراینی را تا 15 سپتامبر(َشهریورماه ) تمدید کند.بر این اساس، ترانزیت (و نه فروش) گندم، ذرت، کلزا و تخمه آفتابگردان در پنج کشور پیرامون اوکراین یعنی لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان با شروطی که دولت‌ها و کشاورزان این کشورهای تعیین می‌کنند، امکان‌پذیر خواهد بود. طی ماه‌های گذشته، کشاورزان پنج کشور همسایه اوکراین مخالفت شدید خود را برای فروش بدون تعرفه محصولات کشاورزی اوکراین در کشورهایشان اعلام کرده بودند .صورت‌مسئله مشخص بود: محصولات کشاورزی اوکراین به دلیل فقدان تعرفه‌های گمرکی، به قیمتی به‌مراتب پایین‌تر ازآنچه در داخل کشورهای همسایه تولید می‌شد، در بازار کشورهای لهستان، مجارستان، اسلواکی، رومانی و بلغارستان به فروش می‌رسد. همین مسئله منجر به انباشت محصولات کشاورزی در کشورهای مذکور و ضرر هنگفت کشاورزان و دولت می‌شد. در چنین شرایطی دولت‌های همسایه اوکراین در اقدامی جمعی، تصمیم اتحادیه اروپا در خصوص ممنوعیت اعمال تعرفه‌های گمرکی اعضا بر محصولات اوکراینی را نادیده انگاشته و آن را لازم‌الاجرا قلمداد نکردند.

اکنون سران اروپایی با دولت‌های مخالف، بر سر استمرار این روند به توافق رسیده‌اند. بر اساس این توافق، صرفاً از خاک کشورهای همسایه اوکراین برای ترانزیت محصولات به دیگر نقاط اروپا و جهان استفاده می‌شود و فراتر از آن، بسته حمایتی 100 میلیون یورویی اتحادیه اروپا نیز باهدف حمایت از کشاورزانی که طی ماه‌های اخیر از لغو تعرفه‌های گمرکی محصولات اوکراینی آسیب‌دیده‌اند به این کشورها اختصاص خواهد یافت.

نکته حائز اهمیت اینکه باوجود توافق انجام شده، دولت مجارستان به رهبری "ویکتور اوربان" هنوز حاضر نشده است وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات کشاورزی اوکراین را لغو کند! اوربان معتقد است این پرونده باید یک‌بار برای همیشه حل شود و راه آن، بازگشت مناسبات تجاری اوکراین و کشورهای شرق اروپا به وضعیت قبل از جنگ ( بر اساس وضع تعرفه‌های گمرکی بر محصولات وارداتی) هست. به نظر می‌رسد دو عضو ارشد اتحادیه اروپا یعنی آلمان و فرانسه نیز نسبت به بازگشت مناسبات گمرکی اوکراین و کشورهای اروپایی به دوران قبل از جنگ بی‌میل نباشند زیرا این مسئله منجر به بروز اختلافات عدیده‌ای میان اعضای اتحادیه اروپا با یکدیگر شده است. بنابراین، احتمال دارد در ماه سپتامبر شاهد اتخاذ تصمیم جدیدتری در این خصوص باشیم. قطعاً این تصمیم به سود دولت زلنسکی در کی یف نخواهد بود!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید