Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی‌بی‌سی:

ماجرای جیرجیرک‌های پودر شده در ایتالیا

در اتاق کوچکی در نزدیکی کوه‌های آلپ در شمال ایتالیا، ظروفی مملو از میلیون‌ها جیرجیرک روی‌هم چیده شده‌اند. این جیرجیرک‌ها در شرف تبدیل‌شدن به غذا هستند! فرآیند ساده است: آن‌ها را منجمد می‌کنند، می‌جوشانند، خشک و سپس پودر می‌کنند!

ماجرای جیرجیرک‌های پودر شده در ایتالیا

به گزارش ایانا از بی‌بی‌سی، در مزرعه کریکت ایتالیا، بزرگ‌ترین مزرعه حشرات در این کشور، روزانه حدود یک‌میلیون جیرجیرک به مواد غذایی تبدیل می‌شود. ایوان آلبانو که مزرعه را اداره می‌کند، ظرفی را باز می‌کند. او آرد قهوه‌ای روشنی را نشان می‌دهد که می‌تواند در تولید ماکارونی، نان، پنکیک و حتی نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا استفاده شود.

استفاده از پودرهای خردشده جیرجیرک، مورچه و کرم در بخش‌هایی از جهان برای هزاران سال رایج بوده است. اما اکنون شاهد این موضوع در ایتالیا و نقاطی دیگر از اروپا هستیم. اوایل سال جاری( 2023)، اتحادیه اروپا فروش حشرات را برای مصارف انسانی و غذایی به تصویب رساند. این موضوع با استقبال طرفداران محیط‌زیست مواجه شده است. ایوان آلبانو در این خصوص به بی‌بی‌سی می‌گوید: "کاری که ما اینجا انجام می‌دهیم پایدار است. تأثیر مخرب آن بر محیط‌زیست تقریباً صفر است. پروتئینی که از این فرآیند تولید می‌شود، آب بسیار کمتری را نسبت به پروتئینی که از شیر گاو تولید می‌شود، مصرف می‌کند. با توجه به آلودگی ناشی از صنایع تولیدی و صنعتی گوشت و لبنیات، دانشمندان بیشتر و بیشتر بر این باورند که حشرات می‌توانند کلیدی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی باشند."

اما  طبق داده‌های شرکت افکار عمومی جهانیYouGov، هیچ کجای اروپا به‌اندازه ایتالیا در برابر خوردن حشرات مقاومت نمی‌کند. دولت ایتالیا قبلاً اقداماتی را برای ممنوعیت استفاده از آن‌ها در پیتزا و پاستا انجام داده است. ماتئو سالوینی معاون نخست‌وزیر ایتالیا چندی پیش در صفحه در فیس بوک خود نوشت: «ما به هر وسیله و در هر مکانی با این جنون( استفاده از حشرات در تولید پودرها مکمل‌های غذایی) که کشاورزی و فرهنگ ما را فقیر می‌کند، مخالفت خواهیم کرد."

بااین‌حال در مناطقی از ایتالیا، استفاده از پودر حشرات در پاستا موردتوجه قرارگرفته است. در رستورانی در نزدیکی شهر تورین، سرآشپز آن دستور پخت ماکارونی تازه خود را بر اساس استفاده از پودر حشرات تغییر داده است. وی از طعم خوب پودر جیرجیرک و تأثیر آن بر طعم غذا احساس رضایت کرده است! جدا از طعم، پودر کریکت یک غذای فوق‌العاده مملو از ویتامین‌ها، فیبر، مواد معدنی و اسیدهای آمینه است. میزان آهن و منیزیوم آن نیز به‌مراتب نسبت به بشقاب غذاهایی که با پودر معمولی سرو می‌شوند، بیشتر است.

بااین‌حال هزینه تولید پودر حشرات در حال حاضر در ایتالیا بالاست. پاستایی که با پودر حشرات آماده و سرو می‌شود، حدوداً هشت برابر نسبت به پاستایی که با پودر معمولی تهیه می‌شود، گران‌تر است. ازاین‌رو در بازار غذایی ایتالیا، از پودر حشرات به‌عنوان یک فرآورده غذایی لوکس یاد می‌شود!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید