Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

دردسر کلم پیچ‌های سمی در آمریکا

این روزها انتشار نتایج یک تحقیق در حوزه تغذیه و کشاورزی در آمریکا، مصرف‌کنندگان سبزی‌ها در ایالات‌متحده را تحت تاثیرمنفی خود قرار داده است. صورت‌مسئله این است که بر اساس یک تحقیق جدید، اکثر نمونه‌های کلم پیچ ایالات‌متحده حاوی مقادیری از مواد شیمایی تجزیه‌ناپذیر بوده است! موادی که برای رشد سریع کلم پیچ‌ها و حجم دهی و برداشت سریع‌تر به آن‌ها افزوده و از طریق خاک جذب آن‌ها می‌شود!

دردسر کلم پیچ‌های سمی در آمریکا

به گزارش ایانا به نقل از گاردین، در هفت نمونه از هشت نمونه کلم پیچ‌هایی که به‌صورت تصادفی از فروشگاه‌های آمریکایی انتخاب‌شده و مورد آزمایش قرارگرفته‌اند، ترکیبات سمی موسوم به PFAS مشاهده‌شده است. به این ترکیبات، "مواد سمی همیشگی"یا "مواد سمی دائمی"اطلاق می‌شود زیرا تجربه ناپذیر بوده و منجر به بروز بحران‌های مزمنی مانند انواع بیماری‌های کلیوی و حتی سرطان‌ها در میان مصرف‌کنندگان می‌شود. به عبارت بهتر، مصرف نسبتاً مستمر این محصولات، سلامتی افراد را به‌گونه‌ای واضح به خطر می‌اندازد.

مشابه این آزمایش و تحقیق، در مهروموم‌های 2019 و 2020 میلادی نیز بر روی کلم پیچ‌های معمولی و ارگانیک خریداری‌شده در فروشگاه‌های مواد غذایی در سراسر ایالات‌متحده صورت گرفت اما در آن زمان، نتایج حاصل‌شده متفاوت از اکنون بود! در آزمایش‌های قبلی، مشکلی در نمونه‌ها مشاهده نشد! رابرت ورکرک، مؤسس سازمان غیرانتفاعی "اتحاد برای سلامت طبیعی" که این مقاله را تولید کرده است، گفت: این یافته‌ها محققانی را که انتظار داشتند سطوح پایینی از مواد شیمیایی را پیدا کنند، "متحیر" کرد. قرار گرفتن در معرض "مواد شیمیایی برای همیشه" می‌تواند منجر به کمبود وزن فرزندان افراد مصرف‌کننده هنگام تولد و چاقی در زندگی بعدی آن‌ها شود."

همان‌گونه که از سخنان رابرت ورکرک برآید، این معضل نه‌تنها مصرف‌کنندگان فعلی، بلکه نسل بعدی آن‌ها را نیز تحت تأثیر منفی خود قرار خواهد داد. همین مسئله، ماجرا را نسبت به قبل پیچیده‌تر و نگران‌کننده‌تر می‌سازد. ورکرک در این خصوص تأکید کرده است: "نتایج این تحقیق بسیار ترسناک است و راه‌حل آسانی وجود ندارد. باید تحقیقات کامل‌تری در این خصوص در سرتاسر آمریکا صورت گیرد تا با عمق مسئله ( فاجعه ) موجه شویم."

PFASمجموعه‌ای از 15000 ترکیب  سمی است که معمولاً برای تولید محصولات در ده‌ها صنعت مقاوم در برابر آب، لکه‌ها و گرما استفاده می‌شود. همان‌گونه که اشاره شد، آن‌ها را "مواد شیمیایی برای همیشه" می‌نامند زیرا به‌طور طبیعی تجزیه نمی‌شوند و با سرطان، بیماری کلیوی، بیماری‌های کبدی، اختلالات ایمنی، نقص مادرزادی و سایر مشکلات جدی سلامتی مرتبط هستند. قرار است سایر محصولات کشاورزی و غذایی طبیعی و مصنوعی ( مانند آبمیوه‌ها و کنستانتره‌ها) نیز در معرض این آزمایش‌های گسترده قرار گیرند تا عیار سمی بودن آن‌ها و میزان دقیق خطری که برای مصرف‌کنندگان دارند مشخص شود. هنوز مقامات آمریکایی در قبال این تحقیق و نتایج آن، واکنشی نشان نداده‌اند و بعید است به‌زودی شاهد اظهارنظری دقیق در این خصوص باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید