Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از ایندیا تایمز:

گوجه فرنگی در هند ناگهان 8 برابر گران شد!

این روزها گرانی گوجه‌فرنگی در کشور هند تبدیل به معضلی جدی شده است.

گوجه فرنگی در هند ناگهان 8 برابر گران شد!

به گزارش ایانا به نقل از ایندیا تایمز، وقتی صحبت از لوازم ضروری پخت‌وپز می‌شود، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و پیاز مهم تلقی می‌شوند و وقتی هر یک از این موارد با افزایش سرسام‌آور قیمت مواجه می‌شوند، مطمئناً بودجه و مصرف غذایی ماهیانه خانواده‌ها را مختل می‌کند. این قاعده در خصوص هند نیز صادق است، کشوری که بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد غذایی نمی‌توانند از نقش سیب‌زمینی و گوجه فرهنگی در سبد غذایی خود به‌سادگی بگذرند! هند که حتی در بسیاری از موارد، قیمت‌گذاری منوی رستوران‌ها در آن، تابعی از قیمت مواد خوراکی اولیه  ازجمله سیب‌زمینی و پیاز و گوجه‌فرنگی هست. این روزها اکثر رسانه‌های هندی موضوع گرانی گوجه‌فرنگی در این کشور را به صورتی جدی مدنظر قرار داده‌اند. ایندیا تایمز، نشریه هندی در این خصوص می‌گوید: درگذشته پیاز ما را به گریه می‌انداخت و این بار گوجه‌فرنگی زندگی را برایمان تلخ کرده است. قیمت گوجه‌فرنگی از ۱۵ روپیه به ازای هر کیلوگرم در هفته اول اردیبهشت، امروز به رقم سرسام‌آور ۱۱۰ تا ۱۴۰ روپیه در هر کیلوگرم در نقاط مختلف کشور هند رسیده است. این یعنی افزایش هشت ‌تا نه برابر قیمت گوجه‌فرنگی.

دلایل گوناگونی در افزایش سرسام‌آور قیمت گوجه‌فرنگی در هند مؤثر بوده است دلیل اصلی قیمت‌های بالای فعلی را می‌توان در افزایش ناگهانی دما در ماه‌های مارس و آوریل جستجو کرد. افزایش گرما منجر به از بین رفتن برخی محصولات شد. گوجه‌فرنگی کاران در هند درنتیجه این افزایش دما، با حملات برخی آفت‌ها نیز مواجه شدند. برخی از آن‌ها ناچار شدند محصولات خود را به دلیل بی‌تأثیری آفت‌کش‌ها( پس از حمله آفت‌ها) رها سازند.

همین موضوع سبب شد تا بسیاری از مزارع، در تأمین نیازهای بازار به گوجه‌فرنگی ناکام بمانند و درنتیجه، با کاهش عرضه و افزایش تقاضا و متعاقباً قیمت مواجه باشیم. اولین دسته از نهال‌های کوچک گوجه‌فرنگی در هند از ژانویه تا مارس پیوند زده می‌شود و در ماه‌های آوریل و ژوئن شاهد به ثمر نشستن آن‌ها هستیم. بااین‌حال، امسال کشاورزان در ماه‌های مارس تا آوریل به دلیل گرمای ناگهانی دچار شوک شدند بسیاری از برگ‌ها و نهال‌های گوجه‌فرنگی در هند از بین رفتند و خراب شدند. برخی از گوجه‌فرنگی‌ها نیز باکیفیتی بسیار پایین به بازار عرضه شدند.

به گفته کارشناسان، تنها زمانی قیمت‌ها پایین می‌آید که گوجه‌فرنگی موسوم به «خریف» وارد بازار شود که پیوند آن پس از فرارسیدن فصل موسمی آغازشده است. ازاین‌رو، تنها پس از اواسط آگوست است که محصولات تازه‌وارد بازار خواهند شد که قیمت‌های خرده‌فروشی‌ها کاهش می‌یابد. اما تا زمانی که شاهد عرضه محصولات گسترده گوجه‌فرنگی به بازار هند نباشیم، خبری از کاهش قیمت‌ها نیست. حتی پیش‌بینی می‌شود روند افزایشی قیمت گوجه‌فرنگی در برخی نقاط هند نسبت به وضعیت اسفبار کنونی نیز تسریع شود.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید