Iranian Agriculture News Agency

گرمایش دردسرساز در مزارع گندم

از ایالت مریلند گرفته تا داکوتای جنوبی جملگی در معرض آسیب‌های ناشی از افزایش گرما قرار گرفته‌اند. این موضوع، منجر به بروز اختلالاتی در برداشت گندم در مزارع شده است.

گرمایش دردسرساز در مزارع گندم

به گزارش ایانا، چا هندرسون یکی از کشاورزان در داکوتای جنوبی می‌گوید که به دلیل تشدید دما و سختی کار، یکی از کمباین‌های خود را از دست داده است. لی بوبرز دیگر کشاورز آمریکایی می‌گوید که ترجیح می‌دهد جهت تنظیم سطح رطوبت خاک، برداشت محصول گندم خود را مدتی به تاخیر بیاندازد. اقدامی که قطعا کم هزینه نخواهد بود!

لی لوبرز از داکوتای جنوبی، یک کشاورز موفق و شناخته شده است. ‌او به خوبی به یاد می‌آورد که از باقیمانده پول بورس تحصیلی به‌عنوان پیش پرداخت برای خرید اولین تراکتور و اجاره زمین 200 هکتاری خود استفاده کرده است. امروزه او بیش از 17000 هکتار اراضی خود را زیر کشت سویا، ذرت و گندم برده است. لوبرز می‌گوید یکی از مهم‌ترین چیزها برای او این است که همیشه در حال یادگیری و به چالش کشیدن خود برای ساختن عملیات و میراثی باشد که نسل بعدی می‌تواند به آن افتخار کند. چاد هندرسون نیز مزرعه داری دیگر، در ایالت آلاباما به شمار می‌آید. هندرسون بخش عظیمی از زمین‌های خود را زیر کشت سویا و گندم دارد. هندرسون در این خصوص می‌گوید: "همه ما نسبت به خطرات ناشی از گرمای زیاد آگاه هستیم. هفته گذشته یکی از کمباین‌های ما بر اثر تحمل همین گرما آتش گرفت. وقتی چیزی شبیه به این اتفاق می‌افتد، ما نگران دستگاهی که از بین رفته نیستیم، بلکه نگران ایمنی و سلامت شخصی هستیم که بر روی دستگاه کارمی‌کند. البته خوشبختانه دراین حادثه کسی آسیب ندید اما ممکن است در آینده شاهد فاجعه‌ای تلخ باشیم. از سوی دیگر، بعضا زمانی که زمین‌های کشاورزی آتش می‌گیرند، به‌دلیل عدم وزش باد موافق، آتش غیر قابل مهار خواهد شد. همین مسئله سبب می‌شود تا آتش به نقاط گوناگون سرایت کند و دامنه خطرآفرینی آن بیشتر شود. ما در جریان آتش‌سوزی اخیر در زمین‌های خود، حدود پنج الی هفت جریب گندم را از دست دادیم. گندم‌هایی که می‌توانستیم آنها را در آینده برداشت کنیم!

در این میان، آفت دیگری نیز وجود دارد که بیشتر در خصوص محصول ذرت است. در این خصوص باید از قارچ‌کش‌های خوب استفاده کرد.

اکنون برداشت گندم آغاز شده است. البته می‌دانیم که خشکی هوا برداشت گندم را راحت‌تر می‌سازد زیرا به اصطلاح کشاورزی، گندم دوست ندارد پای خیس (پای خیس کشاورز و مزرعه‌دار) روی آن راه برود! اما در هر حال، ما در اینجا نمی‌توانیم رطوبت استاندارد را نیز نادیده بگیریم. گرمای بی حد و حصر هوا معضلاتی مانند سختی کار کمباین‌ها و خطر آتش گرفتن مزارع را به دنبال خواهد داشت. اکنون برخی مزارع در داکوتای جنوبی و مریلند تحت تاثیر آتش سوزی جنگل‌های کانادا قرار گرفته‌اند. همین مسئله کیفیت هوا و متعاقبا کیفیت برداشت محصولات را تضعیف می‌کند. بنابراین، در اینجا عوامل مختلفی باید دست به دست یکدیگر دهند تا شاهد برداشت موثر محصولات باشیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید