Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

لزوم ترسیم استراتژی پایدار غذایی

با افزایش تقاضا برای غذای پایدارتر، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی به‌طور فزاینده‌ای از ما می‌خواهند که سبک مصرف غذایی خود را برای کمک به کره زمین تغییر دهیم.

لزوم ترسیم استراتژی پایدار غذایی

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، سازمان ملل متحد برخی از اهداف کلیدی پایداری را مشخص کرده است که شامل فراخوان برای تحقق جهانی عاری از گرسنگی تا سال 2030 میلادی می‌شود. لزوم رسیدن به این هدف جمعی، افراد، دولت‌ها و شرکت‌ها را به چالش می‌کشد تا نقش خود را در کمک به 2.4 میلیارد نفر که هنوز برای دسترسی منظم به غذای کافی در تلاش هستند، به‌درستی ایفا کنند. تخمین زده می‌شود که 17 درصد از کل مواد غذایی در دسترس مصرف‌کنندگان هدر می‌رود. بنابراین باید چرخه و ساختاری برای جلوگیری از افزایش ضایعات غذایی ترسیم شود که متعاقب آن، هزینه ناشی از دور ریخته شدن مواد غذایی صرف مبارزه با گرسنگی مزمن در جهان شود.

در این میان شاهد ترسیم "استراتژی پایداری غذا" توسط برخی هتل‌ها و رستوران‌های دنیا هستیم، به این معنا که هم در شیوه آماده‌سازی و طبخ غذا و هم در الگوی مصرف غذایی باید تغییراتی ناظر بر شرایط بحرانی موجود ایجاد شود."اما بانکس" مدیر بخش غذایی یکی از هتل‌های معروف بین‌المللی شهر دوحه ( پایتخت قطر) به نکات قابل‌تأملی در این خصوص اشاره‌کرده است:

" ما از ابتدای هفته تا آخر هفته، اقلام لازم برای تهیه مواد غذایی در هتل را خریداری می‌کنیم. ما هیچ اقلامی را تهیه نمی‌کنیم که آخر هفته دور ریخته شود. باید قبل از اینکه چیزی تهیه کنیم، ببینیم در یخچال و آشپزخانه چه موادی داریم تا شاهد افزایش دورریز مواد غذایی نباشیم."

بنکس در ادامه می‌گوید:  " در طول برگزاری جشن‌ها و مراسم‌هایی که مصرف‌کنندگان ( مهمانان ) زیادی در آن حضور دارند، ضایعات مواد غذایی می‌تواند حدود 25 تا 50 درصد افزایش یابد. بنابراین، این‌یک نگرانی جدی است."

بسیاری از هتلداران دغدغه‌مندی که خواستار کاهش تولید ضایعات غذایی هستند، معتقدند باید در این خصوص یک استراتژی پایدار غذایی را ترسیم کرد که خروجی آن، ارتقای کیفیت و کاهش دورریز مواد غذایی باشد. حتی در اینجا می‌توان با برخی مزارع محلی که محصولات غذایی سالم‌تر (باقابلیت دورریز کمتر) پرورش می‌دهند جهت تهیه مواد غذایی وارد مذاکره شد. همچنین در اینجا می‌توان از فناوری هوش مصنوعی در راستای ردیابی ضایعات غذایی و جلوگیری از تشدید تولید این ضایعات استفاده کرد. در اینجا باید از همه ابزارهای نوین و سنتی بهره گرفت. اما همه این فعالیت‌ها باید در ذیل یک ساختار و استراتژی تعریف شود .استفاده از آشپزخانه‌های تجاری باهدف کاهش دورریز مواد غذایی و درعین‌حال کاهش هزینه‌های رستوران‌ها و هتل‌ها، یک الزام دیگر محسوب می‌شود.

در برخی آشپزخانه‌های جدید، دستگاه‌های مجهز کامپیوتری می‌تواند میزان غذاهای دورریز در آشپزخانه و رستوران را محاسبه کرده و حتی راهکارهای کاهش این روند را شناسایی و احصاء کند. پس در اینجا ما باید درکی درست از ماجرا پیداکرده و از آن مهم‌تر، عزمی جدی برای تغییر الگوهای بازدارنده تولید و مصرف مواد غذایی داشته باشیم.

 

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید