Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

مزارعی بر روی پشت بام

بحران ناشی از افزایش هزینه‌های زندگی و وقوع شرایط اضطراری آب و هوا، صاحبان صنایع کشاورزی را مجبور می‌کند تا در رویکرد خود نسبت به شیوه‌های تولید محصولات زراعی و مصرفی تجدید نظر کنند!

مزارعی بر روی پشت بام

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، در قلب شهر بروکسل پایتخت بلژیک، یک مجموعه کشاورزی به نام فودمنت FOODMET قرار دارد. این مزرعه بسیار بزرگ، به‌عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده شهر برای سبزیجات و محصولات تازه شناخته می‌شود. این بازار با سرمایه‌گذاری مشترک اتحادیه اروپا و بلژیک و در راستای ایجاد بهره‌وری در مصرف انرژی و رسیدن به روش‌های پایدار در تولید محصولات کشاورزی و غذایی تاسیس شده است. در قسمتی از این بازار، مزرعه‌ای کوچک قرار دارد، با این تفاوت که چنین مزرعه‌ای در پشت بام یک ساختمان بنا نهاده شده است! در این مزرعه خاص، سبزیجات و ماهی پرورش پیدا کرده و به فروش می‌رسد. سیستم گرمایشی و سرمایشی در این مزرعه، به گونه‌ای متوازن تنظیم شده است. اتاق‌هایی با دمای سرد در این مزرعه خاص وجود دارد که سرما را در خود ذخیره می‌کند. همچنین از گرمایی که در روزهای گرم در این ساختمان ( بر اساس روش‌های نوین ذخیره سازی گرما) ذخیره می‌شود نیز برای پرورش محصولات استفاده می‌شود.

این مزرعه آزمایشی که از سال 2018 تاسیس شده است، از تکنیک آکواپونیک (فرایند فیلتر کردن فضولات ماهی از آب برای استفاده به‌عنوان کود) برای تولید 200 هزار گلدان ریحان و سایر گیاهان معطر و 20 تن ماهی قزل آلا در سال استفاده می‌شود. این روند می‌تواند در بسیاری از کشورهای جهان تبدیل به یک الگو شود. اینکه بتوان ضمن ذخیره سازی گرما و سرما در ساختمان‌ها با استفاده از تکنولوژی‌های نوین، از این ظرفیت جهت تولید محصولات کشاورزی بهره گرفت.

جولین ورلوپ، مدیر آبزی پروری این مزرعه می‌گوید: "ما در یک ساختار و مدار محدود به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهیم. آب دوباره در سیستم گردش می‌کند و بخشی از آن برای رفع نیازهای گیاهان استفاده می‌شود."

می‌توان با استناد به این رو‌شهای نوین، به کشاورزی پایدار در کشورهای گوناگون، فارغ از تنوعات اقلیمی و زیستی دریافت. حتی در این مسیر می‌توان از تکنیک‌های جذب و ذخیره‌سازی آب باران و آب‌های شهری استفاده کرد. بنابراین، پیشبرد این طرح هم به صرفه است و هم مبتنی بر ابتکار عمل. بودجه لازم برای تاسیس این مزرعه خاص، 18 میلیون یورو بوده است که 6 میلیون یوروی آن ( معادله 33 درصد کل بودجه ) از سوی اتحادیه اروپا تامین می‌شود. علاوه بر این بودجه، 1.4 یورو نیز برای ارتقای سازه‌های ساختمان و تکمیل سقف‌ها و تراس‌ها باید صرف شود.

صاحبان این صنعت و ایده خاص، می‌گویند اگر قرار باشد این مدل به شهرها و مناطق دیگر دنیا تعمیم پیدا کند، باید سهم بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران دولتی در آن مشخص شود. این طرح، از یک سو مستلزم سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و از سوی دیگر، حمایت‌های دولتی (در قالب کمک هزینه راه‌اندازی و ارائه وام‌های خاص) است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید