Iranian Agriculture News Agency

اتهامات مجلس عوام علیه فروشگاه‌های غذایی زنجیره‌ای

طی روزهای اخیر، صاحبان کمپانی‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای غذایی بزرگ در انگلیس ضمن حضور در مجلس عوام، با نمایندگان احزاب کارگر، محافظه کار و لیبرال دموکرات بر سر چرایی عدم کاهش قیمت موادغذایی وارد بحث و البته در مواردی منازعه شدند!

اتهامات مجلس عوام علیه فروشگاه‌های غذایی زنجیره‌ای

به گزارش ایانا، گوردون گافا، مدیر بازرگانی تسکو، کریس کامرفورد، مدیر ارشد بازرگانی آسدا، ریان بارتلت، مدیر بازرگانی ودیوید پاتس، مدیر عامل شرکت مشهور موریسون از جمله کسانی بودند که مستقیما با نمایندگان مجلس عوام انگلیس در خصوص افزایش قیمت‌ها نسبت به سال گذشته گفت‌وگو کردند. در این ملاقات، مدیران سوپرمارکت‌ها کسب درآمد بیش از حد از افزایش قیمت‌ها را تکذیب کرده‌اند و به نمایندگان مجلس گفته‌اند با رقابتی‌ترین وضعیت نسبت به سال‌های گذشته مواجه هستند. همچنین صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای مواد غذایی در انگلیس مدعی شده‌اند که از مشتریان خرد و کلان خود در برابر تاثیرات کامل و بیشتر افزایش مواد غذایی صیانت می‌کنند!

یکی از موضوعاتی که در این ملاقات مورد تاکید قرار گرفته، افزایش قیمت سوخت و حمل و نقل در انگلیس و تاثیر آن بر قیمت تمام شده مواد غذایی است. بر اساس گزارش کنسرسیوم خرده فروشی بریتانیا (BRC)، که نمایندگی سوپرمارکت‌ها را بر عهده دارد، قیمت موادغذایی در سال منتهی به ژوئن 14.6 درصد افزایش یافت. این میزان از 15.4 درصد در سال منتهی به ماه مه کاهش داشته است، اما به این معنی نیست که قیمت‌ها در حال کاهش هستند، فقط به این معنی است که قیمت‌ها با سرعت کمتری در حال افزایش هستند. از سوی دیگر، نرخ تورم کلی در بریتانیا سرسختانه بالاست.

اکثر مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای در انگلیس می‌گویند نسبت به قبل از همه‌گیری کوید-19، در مجموع ( نسبت به هزینه‌های جاری در انگلیس) سود کمتری نصیب آنها شده است. اما برخی نمایندگان مجلس عوام انگلیس چنین ادعایی را نپذیرفته‌اند. جین هانت، نماینده محافظه کار، از مدیران فروشگاه‌های زنجیره‌ای پرسید که آیا آنها «در واقع یک کارتل» هستند و برای تعیین قیمت‌ها تبانی می‌کنند؟!

در پاسخ، کریس کامرفورد، مدیر ارشد بازرگانی آسدا پاسخ داد که خرده‌فروشی در بریتانیا "رقابتی‌ترین بازار" است. این پاسخ وسط مدیران تسکوو دیگر شرکت‌ها تکرار شد. هر چهار رئیس سوپرمارکت گفتند که از سقف قیمتی برای غذاهای ضروری حمایت نمی‌کنند، ایده‌ای که توسط دولت محافظه کار ریشی سوناک مورد توجه قرار گرفته بود، اما هرگز به‌طور رسمی پیشنهاد نشد.

سیاست‌مداران، اتحادیه‌های کارگری و رئیس بانک انگلستان همگی این سوال را مطرح کرده‌اند که چرا قیمت‌های سوپرمارکت‌ها به‌اندازه قیمت عمده‌فروشی موادی مانند گندم کاهش نیافته است. صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای در پاسخ مدعی شده‌اند که تاثیر کاهش قیمت عمده فروشی‌ها بر روی قفسه‌ها (محل چینش مواد غذایی در فروشگاه‌ها و سوپرمارکت‌ها) به‌زودی رخ نخواهد داد و باید در انتظار طی شدن روندی 6 تا 9 ماهه برای تحقق این موضوع بود. در هر حال، نشست اخیر صاحبان فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ و نمایندگان مجلس عوام انگلیس، خروجی و نتیجه معینی به همراه نداشت، جز اصرار طرفین بر همان مواضع قبلی خود که در رسانه‌های انگلیس نیز قابل مشاهده بود!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید