Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از فرانس 24:

یک تحقیق: برخی از چهارپایان قطب شمال تلفات تنوع زیستی را کاهش می‌دهند

گرم شدن سریع در قطب شمال و از بین رفتن یخ دریا ناشی از تغییرات آب و هوایی باعث کاهش شدید تنوع زیستی ازجمله در میان گیاهان، قارچ‌ها و گلسنگ‌ها شده است.

یک تحقیق: برخی از چهارپایان قطب شمال تلفات تنوع زیستی را کاهش می‌دهند

به گزارش ایانا به نقل از فرانس 24، اما مطالعه جدیدی که در نشریه ساینس Science منتشرشده، نشان می‌دهد که وجود گوزن‌های شمالی و گاوهای مشک به کاهش میزان تلفات تنوع زیستی به تقریباً نصف کمک می‌کند و نشان می‌دهد که این گیاه‌خواران بزرگ نقش مدافعان اقلیم اکوسیستم رادارند.

«کریستین جان» یکی از گردآورندگان این تحقیق از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا به خبرگزاری فرانسه گفت که نتایج نشان می‌دهد در برخی موارد "بازسازی" (بازتولید گیاه‌خواران بزرگ) ممکن است رویکردی مؤثر در مبارزه با اثرات منفی تغییرات آب و هوایی بر تنوع توندرا باشد.

این مقاله نتیجه یک آزمایش 15 ساله است که در سال 2002 در نزدیکی «کنگرلوسواک» (یک سکونتگاه کوچک با حدود 500 نفر در غرب گرینلند) آغاز شد.

یک تیم بین‌المللی از دانشمندان از حصارهای فولادی برای ایجاد زمین‌هایی به مساحت 800 مترمربع به‌منظور حذف یا گنجاندن گیاه‌خواران و اندازه‌گیری تأثیر آن بر محیط اطراف، استفاده کردند.

آن‌ها همچنین از «اتاق‌های گرمایش غیرفعال» که مانند گلخانه‌های مینیاتوری عمل می‌کنند، استفاده کردند تا دما را چند درجه افزایش دهند بدین منظور که مشاهده کنند تنوع زیستی در شرایطی حتی گرم‌تر از امروز چگونه ممکن است عمل کند. در ادامه به گیاه‌خواران اجازه داده شد به برخی از قسمت‌های گرم شده دسترسی داشته باشند اما به برخی دیگر چنین دسترسی را ندادند.

متأسفانه، تنوع اقلیم توندرا در طول مطالعه کاهش یافت، هم درنتیجه مستقیم گرم شدن، هم به علت تغییر الگوهای بارش مرتبط با ذوب یخ و افزایش پوشش بوته‌ای در توندرا که گونه‌های دیگر را از رده خارج می‌کند.

جان گفت: بااین‌حال، تنوع جامعه توندرا در قسمت‌هایی که گیاه‌خواران از مطالعه حذف شدند، تقریباً دو برابر کاهش یافت.

در قسمت‌های گرم شده، تفاوت چشمگیرتر بود. تنوع در این اقلیم هنگامی‌که گیاه‌خواران حذف شدند، حدود 0.85 گونه در هر دهه کاهش یافت، درحالی‌که این کاهش زمانی که آن‌ها اجازه چرا در منطقه را پیدا کردند، تنها حدود 0.33 گونه در هر دهه بود.

گیاه‌خوارها در این فرایند درختچه‌ها، توس کوتوله و بید خاکستری را تحت کنترل خود درمی‌آورند تا سایر گیاهان بتوانند شکوفایی بهتری داشته باشند.

طبق نتیجه‌گیری این تیم، تلاش‌های متمرکز بر حفظ یا تقویت تنوع علف‌خواران بزرگ ممکن است تحت شرایط خاصی به کاهش اثرات تغییرات آب و هوایی کمک کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید