Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی‌بی‌سی:

بحران اقلیمی در بزرگ‌ترین ایالت آمریکا

تلفیق خشک‌سالی و ترسالی در کالیفرنیا و تحمیل آثار و تبعات هر یک از آن‌ها بر زمین‌های زراعی، وضعیت ناپایداری را در این ایالت بزرگ رقم‌زده است. طبق شواهد و مستندات موجود، کالیفرنیا پس از سال‌ها از فاز خشک‌سالی وارد ترسالی شده است.

بحران اقلیمی در بزرگ‌ترین ایالت آمریکا

به گزارش ایانا به نقل از بی‌بی‌سی، کالیفرنیا از اواخر ماه دسامبر تاکنون شاهد ورود ۱۲ «رود جوی» بوده است. این‌ها جریان‌های بزرگ هوایی حاوی رطوبت زیاد هستند که از صدها کیلومتر دورتر از اقیانوس آرام وارد ایالت می‌شوند و باران و برف فراوانی می‌آورند .بیشتر کالیفرنیا اکنون برای اولین بار از سال ۲۰۲۰ از خشک‌سالی خارج‌شده و فقط بخش‌های لم‌یزرع آن همچنان گرفتار کم‌آبی «متوسط» یا «شدید» است. اما عبور از خشک‌سالی و ورود به ترسالی، لزوماً مطلوب نیست! کمبود بارندگی، رطوبت خاک، حجم آب‌های جاری، ذخایر آب‌های زیرزمینی و سلامت پوشش گیاهی از معیارهایی است که خشک‌سالی بر اساس آن‌ها سنجیده می‌شود. بااین‌حال کارشناسان هشدار می‌دهند که کالیفرنیا هنوز از شرایط کم‌آبی طولانی خارج نشده؛ شرایطی که خشک‌ترین دوره ۲۲ ساله در ۱۲۰۰ سال اخیر را از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۱ رقم‌زده است.

نکته مهم‌تر اینکه جاری شدن آب، آن‌هم به‌صورت غیرقابل‌کنترل در مزارع و زمین‌های کشاورزی تبعات ناامیدکننده‌ای برای محصولات در بر خواهد داشت. بارندگی‌های شدید امسال باعث طغیان رودها در بخش‌هایی از شمال و مرکز ایالت ازجمله رود ساکرامنتو و سن واکین شده است. مقامات فدرال و ایالتی برای تجدید آب‌های زیرزمینی این سیل را به‌سوی زمین‌های کشاورزی هدایت می‌کنند تا به‌تدریج به دل خاک رسوخ کند. زمین‌های آب‌گرفته همچنین استراحتگاه مناسبی است که پرندگان مهاجر را به خود می‌کشد اما این تنها ظاهر ماجراست! نمی‌توان در تشریح این روند، نظر مخالف کارشناسان حوزه کشاورزی را نادیده انگاشت! این منتقدان استدلال می‌کنند مطالعه کافی در این رابطه انجام نشده و این روند خطر نفوذ مواد شیمیایی مثل سموم کشاورزی به آب‌های زیرزمینی را به همراه دارد. ضمناً، کارشناسان می‌گویند که در طول قرن بیستم در یک دوره ۲۰ ساله در این منطقه حدود ۱۰ سال آن‌ها خشک و ۱۰ سال تر بود که باعث حفظ تعادل می‌شد. اما در ۲۵ سال گذشته فقط ۹ سال تر بوده و ۱۶ سال خشک. در اینجا، "توازن سال‌های خشک و تر" و همچنین ایجاد یک الگوی قابل پیش‌بینی برای مدیریت بر زمین‌های کشاورزی و منابع خاکی، از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است. اقلیم‌شناسان می‌گویند که هرچند ممکن است برف و باران امسال باعث بهبود موقتی وضع مخازن آب‌شده باشد، اما این برای حل مشکلات بلندمدت منطقه که ناشی از عدم توازن میان عرضه و تقاضاست، کافی نیست.

طی روزهای اخیر، بسیاری از تحلیل‌گران حوزه‌های اقلیمی و کشاورزی در کالیفرنیا می‌گویند بحران اقلیمی و آب و هوایی در این ایالت در سطح کلان ادامه دارد و نمی‌توان تحت تأثیر آثار ایجابی ترسالی، آثار سلبی آن بر روی خاک‌های کشاورزی و محصولات را نادیده انگاشت.

درهرحال، هنوز درک مشترک، قطعی و واحدی در خصوص نسبت پدیده‌های خشک‌سالی و ترسالی در کالیفرنیا و درنتیجه، سنجش میزان مطلوبیت این ترسالی وجود ندارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید