Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

مرغ‌های ناسالم در سوپرمارکت‌های انگلیس

این روزها بار دیگر، بحث بر سر وجود مرغ‌های ناسالم در سوپرمارکت‌های انگلیس به صورتی جدی در رسانه‌های این کشور مطرح‌شده است. این نگرانی،معطوف به آنتی‌بیوتیک‌هایی است که به مرغ‌های وارداتی برای صیانت از آن‌ها در برابر میکروب‌ها تزریق می‌شود. برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها، منجر به بیماری انسان‌ها شده و در زمره آنتی‌بیوتیک‌های آسیب‌ساز برای انسان طبقه‌بندی‌شده‌اند.

مرغ‌های ناسالم در سوپرمارکت‌های انگلیس

به گزارش ایانا از گاردین، به‌عنوان‌مثال، دفتر رسانه‌ای(BIJ) دریافته است که شرکت تجارت گوشت لهستانی SuperDrob که محصولات مرغ منجمد را به لیدی و ایسلند می‌فروشد، مرغ را از مزارعی تهیه می‌کند که از آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون استفاده می‌کنند. این نوع آنتی‌بیوتیک، برای سلامت انسان‌ها بسیار مضر است. طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی،  لوروکینولون‌ها اغلب برای درمان عفونت‌های جدی سالمونلا در انسان استفاده می‌شوند. مصرف فلوروکینولون‌ها به دلیل عوارض جانبی جدی و گسترده‌اش، محدود است و برای مهار باکتری‌های خاصی استفاده می‌شود. این گروه از داروها برای عفونت‌های بسیار شدید استفاده می‌شود.

عوارض جانبی فلوروکینولون‌ها متوسط تا بسیار شدید است. تهوع، استفراغ، اسهال، سردرد، بی‌خوابی، مسمومیت کلیه از عوارض جانبی عمومی آن‌ها هستند. به‌طورکلی هرچقدر نسل آن‌ها جلوتر می‌رود عوارض جانبی آن‌ها بیشتر می‌شود.

طی سال‌های اخیر، دادن آنتی‌بیوتیک به حیوانات تحت نظارت فزاینده‌ای قرارگرفته است، زیرا دانشمندان خطرات باکتری‌های کشنده را برجسته‌تر و آشکارتر ساخته‌اند. حتی در اینجا ممکن است داروها دیگر برای درمان عفونت‌های انسانی کارایی نداشته باشند. باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک – معروف به «ابر میکروب‌ها» – یک تهدید فزاینده برای سلامت انسان هستند که منجر به مرگ 1.2 میلیون نفر در سراسر جهان در سال 2019 می‌شود.

در چنین شرایطی نگرانی‌های جاری در خصوص توزیع مرغ‌هایی که درروند پرورش آن‌ها از آنتی‌بیوتیک‌های خاص استفاده می‌شود، کاملاً طبیعی است.

اتحادیه اروپا برای کاهش خطر شیوع ابر میکروب‌ها، سال گذشته قوانین مربوط به استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در مزارع را بازتعریف و در این خصوص ملاحظات و محدودیت‌هایی را مدنظر قرارداد. بااین‌حال، به نظر می‌رسد که استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های پرخطر در مزارع لهستان، بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت طیور اروپا، در سال‌های اخیر افزایش‌یافته است. فروش فلوروکینولون‌ها بیش از 70 درصد در کشور لهستان  افزایش‌یافته است. حتی برخی داده‌ها می‌گوید میزان چنین افزایشی از 70درصد ادعایی نیز بیشتر است.

شرکت لهستانی SuperDrob  در واکنش به انتقادات و نگرانی‌های مطرح شده در این خصوص مدعی شده است که این داروها در حال استفاده هستند، اما سیاست‌های محکمی برای اطمینان از استفاده از آن‌ها وجود دارد. در این بیانیه آمده است: «در مواردی که دام نیاز به درمان دارویی دارد، چنین آنتی‌بیوتیک‌هایی زیر نظر دامپزشکان استفاده می‌شود». این شرکت همچنین اعلام کرد که میزان استفاده از آنتی‌بیوتیک‌های فلوروکینولون را کاهش می‌دهد و تا سال 2025  میلادی به‌طورکلی استفاده از آن‌ها را متوقف خواهد ساخت اما این بیانیه بسیاری از نگرانی‌ها را قطعاً نتوانسته است برطرف سازد!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید