Iranian Agriculture News Agency

سنگریزه‌های سرخ شده با طعم زنجبیل و فلفل

این روزها تصاویر و فیلم‌های زیادی در شبکه‌های اجتماعی از احیای یک سنت غذایی دیرینه در چین منتشرشده است که نسبت به آن، واکنش‌های متفاوتی از سوی مخاطبان و مصرف‌کنندگان مواد غذایی در سراسر جهان صورت می‌گیرد. این غذا به‌طورکلی سبک غذایی "سودیو"نامیده می‌شود که در آن، سرآشپزها سنگریزه‌ها را با زنجبیل و فلفل سرخ می‌کنند و مصرف‌کنندگان نیز اکثراً پس از مکیدن این سنگ‌های آغشته شده به انواع ادویه، آن‌ها را دور می‌اندازند!

سنگریزه‌های سرخ شده با طعم زنجبیل و فلفل

به گزارش ایانا، ویدیوهای سرآشپزهایی که سنگ‌های سرخ‌شده درست می‌کنند، طی هفته‌های اخیر مورد استقبال و بازدید بسیاری از مخاطبان قرارگرفته است. این کلیپ‌ها، برخی سرآشپزها را نشان می‌دهند که در بازارهای شبانه شلوغ، سنگ‌ریزه‌ها را با سیر و فلفل سرخ می‌کنند.

برخی از سرآشپزها در فضای مجازی اصرار دارند که این‌یک غذای خوشمزه است که با کمترین هزینه آماده می‌شود و برخی دیگر، آن را مصداق یک غذای وحشتناک می‌دانند! درهرحال، هنوز مشخص نیست که ترکیب سنگ و ادویه، چگونه از جوانبی مانند ارزش و سلامت غذایی قابل تفسیر است!

اما این غذای خاص که در چین مورداستفاده قرار می‌گیرد و اکنون شاهد اقبال بیشتر چینی‌ها و حتی برخی توریست‌ها نسبت به آن هستیم، دارای پشتوانه و قدمتی تاریخی است. گفته می‌شود قدمت این غذا به صدها سال قبل بازمی‌گردد، زمانی که قایقرانان در استان محصور در خشکی هوبی در حین سفر در امتداد رودخانه یانگ تسه با کمبود حیوانات و سبزی‌ها مواجه می‌شدند و بنابراین به مواد معدنی روی می‌آوردند. جای تعجب نیست که طبق یکی از تاریخچه‌های این غذا، پس از توسعه اقتصادی و ورود کشتی‌های موتوری به هوبئی، محبوبیت آن کم شد و احتمال سرگردان شدن قایق‌ران بدون ذخایر را نیز در جزایر دورافتاده کاهش داد! به عبارت بهتر، ضرورت مصرف این غذا دیگر در چین و شرق آسیا از بین رفته است. اما اکنون مصرف‌کنندگان قطعاً بر اساس ضرورت نیاز به این غذا دست به مصرف آن نمی‌زنند! این موضوع می‌تواند تلفیقی از نوستالژی، تاریخ و البته سرگرمی باشد.

در پیدا کردن سنگریزه‌ها و استفاده از آن‌ها نیز آشپزهای چینی وسواس خاصی دارند. به گفته یکی از وبلاگ‌های غذایی، سنگ‌های رودخانه‌ای طعم طبیعی ماهی دارند که وقتی با حرارت زیاد سرخ می‌شوند، چنین طعمی بیشتر می‌شود و ترکیب این طعم با ادویه‌های مناسب (که باید به‌اندازه مورداستفاده قرار گیرد)، لذیذ خواهد بود. با همه این اوصاف، بسیاری از آشپزهایی که تبلیغ این غذا را در دستور کار قرارداده‌اند، با استقبال گرمی از سوی مخاطبان و کسانی که زیر پست آن‌ها نظر داده‌اند روبه‌رو نشده‌اند! برخی ازنظر دهندگان، خطرات ناشی از پریدن سنگریزه‌ها به گلوی انسان و خفگی را گوشزد کرده و برخی دیگر، منطقی برای ترکیب سنگریزه و ادویه پیداکرده‌اند! یکی از کاربران نیز گفته است ترجیح می‌دهد به‌جای سنگریزه، خاک مصرف کند چون قابل‌هضم‌تر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید