Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از سی ان ان:

وقتی تغذیه تبدیل به بحران می‌شود

بر اساس یک نظرسنجی اخیر، از هر هشت آمریکایی بالای 50 سال، 1 نفر با معضلات و تبعات ناشی از مصرف نامتعارف غذاهای فرآوری شده دست‌وپنجه نرم می‌کند .اشلی گیرهارت، محقق موسسه دارویی میشیگان ( Michigan Medicine گفت: می‌توان این معضل را مترادف با نوعی بیماری قلمداد کرد که به‌عنوان اعتیاد به غذا شناخته می‌شود. این بیماری محدود به افراد مسن نیست و افراد جوان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند. ما از این پدیده تحت عنوان اعتیاد به غذا نام می‌بریم.

وقتی تغذیه تبدیل به بحران می‌شود

به گزارش ایانا از سی آنان، نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که 14 درصد از افراد مسن و 12 درصد از جوانان به‌نوعی اعتیاد بیش‌ازحد به غذاهای فرآوری شده روبه‌رو هستند."کریستین کرک پاتریک"یکی دیگر از محققان این حوزه می‌گوید:

"علائم اعتیاد غذایی دقیقاً مشابه نوعی اعتیاد( به مواد مخدر) است! هراس شدید از گرسنگی ( به‌صورت کاذب)، ناتوانی در کاهش وعده‌ها یا حجم غذا و مصرف بسیار زیاد فست فودها و غذاهای ناسالم ازجمله این موارد محسوب می‌شود."

برخی افراد، قبول دارند که نسبت به مصرف غذاهای ناسالم اعتیاد پیداکرده‌اند. کرک پاتریک در این خصوص تأکید کرده است: "من با افراد زیادی صحبت کرده‌ام. کسانی که می‌گویند می‌دانم مصرف اعتیاد آمیز غذاهای ناسالم، مضر و پرهزینه است اما نمی‌توانیم از خوردن دست بکشیم. ما می‌دانیم که دیابت نوع 2 و کنترل نشده داریم اما کشش برخی غذاهای قندی به‌اندازه‌ای قوی است که نمی‌توان از آن‌ها گذشت! حتی باوجوداینکه در منزل غذاهای دیگری برای مصرف وجود دارد (که سالم‌تر هستند) حاضر هستیم برای مصرف غذاهای آماده و پرحجم، کیلومترها از منزل دور شویم!"

هنوز مرز میان این بیماری ( اعتیاد غذایی) با اختلالات روحی و روان‌شناختی به‌صورت کامل و دقیق مورد محاسبه قرار نگرفته، اما قطعا نمی‌توان نقش مؤلفه‌های ذهنی، روحی و روانی را در این خصوص نادیده انگاشت. بسیاری از محققان و روانشناسان می‌گویند به تحقیقات بیشتری در تشریح ابعاد ذهنی و عملی اعتیاد غذایی نیاز دارند. متخصصین پزشکی و تغذیه معتقدند نمی‌توان ریشه‌های اعتیاد به غذا را با اعتیاد به موادی مانند سیگار یکی دانست، اما خروجی آن‌ها شباهت زیادی از بعد رفتاری مصرف‌کنندگان دارد!

اکثر افرادی که به دنبال درمان اعتیاد به غذا هستند احتمالاً مبتلابه اختلال پرخوری تشخیص داده می‌شوند «زیرا این نزدیک‌ترین و فعلاً در دسترس‌ترین تشخیص و گمانه ماست. "

سؤال اصلی اینجاست که آیا می‌توان برای همه افرادی که اعتیاد به غذا دارند، یک درمان و مواجهه را در نظر گرفت یا جنس اعتیاد غذایی افراد با یکدیگر متفاوت است؟! در پاسخ به این سؤال، باید به مؤلفه‌های گوناگونی استناد کنیم ازجمله نحوه واکنش مغز به درخواستی که یک معتاد شدید به مواد غذایی فرآوری شده مخابره می‌کند! پس ما در اینجا، نسخه‌ای واحد و درمانی واحد ( در قبال اعتیاد غذایی) نداریم. همین موضوع، چنین اختلالی را پیچیده‌تر می‌سازد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید