Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از کشاورزی موفق:

لزوم افزایش مالیات علیه فست فودها

این روزها موضوع افزایش مالیات علیه فست فودها، به‌صورت هدفمند از سوی برخی صاحبان صنایع غذایی در بریتانیا مطرح می‌شود.

لزوم افزایش مالیات علیه فست فودها

به گزارش ایانا به نقل از کشاورزی موفق، دریکی از تازه‌ترین این موارد،"جیمز مایز"، مدیر شرکت غذایی "دانون"در انگلیس و اسکاتلند خواستار افزایش مالیات بر غذاهای شور، چرب و شیرین شده است. مایر در این خصوص می‌گوید: "تولیدکنندگان غذاهای ناسالم، به‌اندازه کافی تحت تأثیر تدابیر محدودکننده در قبال تولید محصولات پرچرب ، شور و ناسالم قرارگرفته‌اند. همین مسئله سبب شده است تا هزینه تولید این محصولات مضر( به لحاظ غذایی)، نسبت به‌فایده‌ای که برای تولیدکنندگان آن‌ها دارد به مراتب کمتر باشد. برخی تلاش‌های انجام شده درخصوص بهبود وضعیت سلامت محصولات مواد غذایی در انگلیس راه به‌جایی نبرده است. "

رمزگشایی از اظهارات مدیرعامل شرکت غذایی دانون در انگلیس دشوار نیست! برخی از شرکت‌های غذایی در انگلیس صرفاً به "سود بیشتر" اندیشیده و رعایت استانداردهای سلامت برای آن‌ها اهمیتی ندارد. این دسته از شرکت‌ها معتقدند نمی‌توان با وضع ممنوعیت‌های ساده و بدون پشتوانه، به ارتقای سلامت مواد غذایی تولیدشده و درنهایت، کاهش ریسک برگ خریدهای ناشی از استفاده از مواد غذایی مضر کمکی کرد! جیمز مایر معتقد است در این خصوص باید نهادهای رسمی قدرت، ورود متعهدانه‌تری نسبت به ماجرا پیدا کنند: "زمان مداخله هدفمند دولت فرارسیده است. ما این را تنها راهی می‌بینیم که صنایع غذایی برای حرکت به سمت محصولات سالم‌تر و پایدارتر به‌جای جایگزین‌های اغلب ارزان‌تر اما ناسالم ترغیب شوند"

بریتانیا در سال 2018 «مالیات قند» را بر نوشابه‌ها وضع کرد، اما پیشنهادهای جدیدتر برای اعمال مالیات اضافی بر سایر محصولات ناسالم را رد کرد و در عوض به تولیدکنندگان برای مشارکت در برنامه‌های داوطلبانه برای کاهش نمک، چربی و شکر تکیه کرد. اما این مشارکت داوطلبانه، تأثیری در سالم‌سازی مواد غذایی نگذاشت، ضمن اینکه الگوی تغذیه مصرف‌کنندگان مواد غذایی در انگلیس نیز تغییری نسبت به قبل پیدا نکرد! بدیهی است که نمی‌توان در این روند، ابزارهای اجباری و مجازات محور را کنار گذاشت و به روش‌های اقناعی یا داوطلبانه متکی شد. در مقابل، برخی تولیدکنندگان مواد غذایی می‌گویند، چنین تصمیمی نمی‌تواند به‌سادگی گرفته شود! افزایش شدید قیمت مواد غذایی طی سال گذشته در انگلیس، بحث در مورد مالیات‌های بالاتر(درخصوص مواد غذایی مضر) را دشوار می‌کند. هنوز مشخص نیست درنهایت دولت انگلیس چگونه به منازعه دو گروه (طرفداران و مخالفان وضع مالیات اضافه بر مواد غذایی مضر) ورود پیدا خواهد کرد.

مدافعان طرح‌های سلامت غذایی معتقدند رویکرد جدید باید شامل محدودیت‌هایی برای تبلیغات مواد غذایی پرچرب و فست فودها باشد. در حال حاضر مالیات بر ارزش‌افزوده از اکثر محصولات غذایی در انگلیس دریافت نمی‌شود. در چنین شرایطی هرگونه تصمیمی که از سوی دولت انگلیس اتخاذ شود، مخالفان و مدافعان سرسختی خواهد داشت! سخنگوی وزارت بهداشت و مراقبت‌های اجتماعی انگلیس مدعی شده است که دولت برای مقابله با غذاهای ناسالم "اقدام قاطع" انجام داده است و به همکاری نزدیک با صنعت ادامه خواهد داد. بااین‌حال افرادی مانند "جیمز مایر"چنین ادعایی را کاملاً تبلیغاتی و نادرست قلمداد می‌کنند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید