Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از صندوق بین‌المللی رفاه حیوانات:

خشک‌سالی و تضاد انسان و حیات‌وحش، زرافه‌ها را تهدید می‌کند

زرافه‌ها سال‌هاست که در معرض خطر انقراض هستند، اما مشکلات آن‌ها تا حد زیادی موردتوجه قرار نگرفته است. در طول سه دهه گذشته، جمعیت زرافه‌ها تا 40 درصد کاهش‌یافته است. این کاهش تحت عنوان "انقراض خاموش" نام‌گذاری شده زیرا به‌آرامی اتفاق افتاده و توجه کسی را به خود جلب نکرده است.

خشک‌سالی و تضاد انسان و حیات‌وحش، زرافه‌ها را تهدید می‌کند

به گزارش ایانا به نقل از صندوق بین‌المللی رفاه حیوانات، یکی از مسائل مهمی که امروزه زرافه‌ها را تهدید می‌کند، خشک‌سالی در منطقه شاخ آفریقا به‌ویژه وضعیت شدید آن در کنیا است. کنیا میزبان زرافه‌های زیادی است. بین ژوئن تا نوامبر 2022 حداقل 6 هزار و 93 حیوان وحشی ازجمله 93 زرافه ماسایی درخطر انقراض، در کنیا تلف شدند. این تعداد تلفات حیات‌وحش بیش از سایر دوره‌های خشک‌سالی در این کشور است.

این خشک‌سالی مداوم که بدترین خشک‌سالی منطقه در چهار دهه گذشته است، نه‌تنها کمبود آب و غذا برای مردم و حیوانات را تداوم بخشیده، بلکه به درگیری انسان و حیات‌وحش دامن زده است.

تضاد انسان و حیات‌وحش در میان خشک‌سالی تشدید می‌شود

با خشک شدن رودخانه‌ها و چاله‌های آبیاری که زرافه‌ها به آن‌ها متکی هستند، و درحالی‌که بسیاری از مناطق چرای آن‌ها به دشت‌های غبارآلود تبدیل می‌شوند، زرافه‌ها مجبور می‌شوند برای پیدا کردن آب در سکونت‌گاه‌های انسانی پرسه بزنند.

در این جوامع که مردم برای امرارمعاش خود به کشاورزی و دامداری وابسته هستند، زرافه‌های مزاحم ممکن است به‌عنوان رقیبی برای آب کمیاب تلقی شوند. آن‌ها همچنین ممکن است کشاورزی را مختل کنند - به‌عنوان‌مثال، زرافه‌ها شروع به خوردن برخی محصولات مزرعه مانند انبه کرده‌اند.

این عوامل می‌توانند انسان‌ها و زرافه‌ها را به سمت درگیری خشونت‌آمیز یا مرگبار سوق دهند. به‌ویژه، در امتداد مرز کنیا و سومالی، جایی که تمرکز بالای جمعیت "زرافه‌های سومالی" در حال انقراض وجود دارد، مزارع جدید در امتداد رودخانه تانا دسترسی زرافه‌ها به منابع آبی را مسدود کرده‌اند. زمانی که زرافه‌ها تلاش می‌کنند به آب برسند، کشاورزان از روش‌های کشنده‌ای ازجمله تله، نیزه و خندق برای مقابله با آن‌ها استفاده می‌کنند.

جمعیت زرافه‌ها در حال کاهش است

حتی قبل از خشک‌سالی هم زرافه‌ها مشکل داشتند. زرافه‌ها علاوه بر کمبود آب و درگیری با انسان‌ها، با تهدیدات فزاینده‌ای مانند از دست دادن زیستگاه، شکار غیرقانونی و تجارت بین‌المللی غیرمجاز مواجه هستند. ایالات‌متحده دست بالایی در تجارت زرافه دارد و بین سال‌های 2006 تا 2015، 39 هزار و 516 نمونه ازجمله حیوانات مرده و زنده و اعضای بدن آن‌ها به این کشور واردشده است. بلژیک، فرانسه، آلمان، یونان، ایتالیا، اسپانیا و بریتانیا نیز زرافه و اعضای بدن آن را وارد می‌کنند.

یکی دیگر از دلایلی که زرافه‌ها در معرض انقراض هستند توان تولیدمثلی پایین آن‌هاست - آن‌ها یک دوره بارداری 15 ماهه دارند و هر بار فقط یک بچه به دنیا می‌آورند که این یعنی هر زرافه در طول زندگی فقط 5 یا 6 بچه خواهند داشت.

از سال 2016، "اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت" زرافه‌ها را در لیست آسیب‌پذیرها قرار داده است. زرافه‌ها ازنظر تاریخی بیشتر مناطق نیمه‌خشک ساوانا و جنگل‌های ساوانا در آفریقا را اشغال کردند اما امروزه فقط در جنوب صحرا پرسه می‌زنند. تخمین زده می‌شود که 68 هزار زرافه در حیات‌وحش باقی‌مانده است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید