Iranian Agriculture News Agency

توافق "تاریخی" سازمان ملل باهدف حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی

سازمان ملل متحد یک توافقنامه "تاریخی" را باهدف تضمین حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی در مناطق خارج از صلاحیت ملی که بیش از دوسوم اقیانوس‌ها را پوشش می‌دهد، تصویب کرده است.

توافق "تاریخی" سازمان ملل باهدف حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد، دراین‌باره اعلام کرد: شما امید و جان تازه‌ای بخشیدید تا اقیانوس شانس مبارزه پیدا کند. وی تصویب این توافق را به‌عنوان نشانه‌ای از قدرت چندجانبه گرایی ستود و گفت: با اقدام برای- مقابله با تهدیدات سیاره زمین که فراتر از مرزهای ملی است، نشان می‌دهید که تهدیدات جهانی مستحق اقدام جهانی هستند و کشورها می‌توانند برای منافع مشترک باهم متحد شوند.

با تکیه‌بر میراث کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق دریاها، این توافق پیشگامانه به‌طور قابل‌توجهی چارچوب قانونی را برای حفاظت و استفاده پایدار از تنوع زیستی دریایی در بیش از دوسوم اقیانوس تقویت می‌کند. این‌یک چارچوب اساسی برای همکاری بین کشورها و سایر ذی‌نفعان فراهم می‌کند تا توسعه پایدار اقیانوس و منابع آن ارتقا یابد و به فشارهای متعددی که اقیانوس با آن مواجه است رسیدگی شود. اجرای مؤثر و به‌موقع این موافقت‌نامه کمک‌های مهمی در دستیابی به اهداف مرتبط با اقیانوس در چارچوب "دستور کار 2030 برای توسعه پایدار" و "چارچوب تنوع زیستی جهانی کونمینگ-مونترال" خواهد کرد.

این توافق یک چارچوب برای تقسیم منافع ناشی از فعالیت‌های مربوط به منابع ژنتیکی دریایی و اطلاعات توالی دیجیتالی در مورد منابع ژنتیکی دریایی مناطق خارج از صلاحیت ملی مشخص می‌کند و تضمین می‌کند که چنین فعالیت‌هایی به نفع همه بشریت است.

این توافقنامه ایجاد ابزارهای مدیریتی مرتبط با اقیانوس، ازجمله مناطق حفاظت‌شده دریایی را امکان‌پذیر خواهد کرد تا از زیستگاه‌ها و گونه‌های حیاتی در دریاهای آزاد و منطقه بین‌المللی بستر دریا حفاظت شود. چنین اقداماتی برای دستیابی به هدف جهانی ابتکار "30 در 30" که "چارچوب تنوع زیستی جهانی کونمینگ-مونترال" موردتوافق قرار گرفت، مهم است. ابتکار یادشده در راستای حفاظت و مدیریت مؤثر حداقل 30 درصد از مناطق خشکی و آب‌های داخلی جهان و مناطق دریایی و ساحلی تا سال 2030 است.

این سند تضمین می‌کند که اثرات زیست‌محیطی فعالیت‌ها در مناطق خارج از صلاحیت ملی ارزیابی‌شده و در تصمیم‌گیری‌ها مدنظر قرار گیرد. همچنین برای اولین بار، یک چارچوب حقوقی بین‌المللی برای ارزیابی اثرات تجمعی و پیامدهای تغییرات آب و هوایی، اسیدی شدن اقیانوس‌ها و اثرات مرتبط با آن در مناطق خارج از صلاحیت ملی را ارائه می‌کند.

همکاری درزمینهٔ ظرفیت‌سازی و انتقال فناوری دریایی برای کمک به کشورها، به‌ویژه دولت‌های عضو درحال‌توسعه، دستیابی به اهداف موافقت‌نامه را تسهیل می‌کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید