Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی‌بی‌سی:

قاعده‌مند نبودن تورم، معضل خرده فروشان مواد غذایی در انگلیس

طی روزهای اخیر تحقیقات و مقایسه‌های تطبیقی زیادی در خصوص قیمت اقلام مواد غذایی درکشورهای مختلف اروپایی انجام شده است. اگرچه انگلیس (وفق توافق برگزیت) دیگر جزئی از اتحادیه اروپا نیست، اما به لحاظ جغرافیایی و استمرار برخی تعهداتش به جامعه اقتصادی اروپا، کماکان در تحقیقات رسمی اروپاییان موردمطالعه و تحقیق مشترک با دیگر کشورهای این مجموعه قرار می‌گیرد. تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد که قیمت برخی اقلام غذایی مانند کره و سس گوجه‌فرنگی در انگلیس در مقایسه با برخی از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و ایتالیا بیشتر افزایش‌یافته است. بااین‌حال، چنین قاعده‌ای در خصوص سایر محصولات غذایی و خوراکی صادق نیست.

قاعده‌مند نبودن تورم، معضل خرده فروشان مواد غذایی در انگلیس

به گزارش ایانا به نقل از بی‌بی‌سی، به‌عنوان‌مثال، قیمت پیتزای منجمد و کنسرو ماهی در انگلیس نسبت به کشورهای دیگری مانند ایتالیا، اسپانیا و فرانسه کماکان کمتر افزایش‌یافته است. قیمت یک کنسرو ماهی معمولی در انگلیس حدود 1.62 پوند هست، اما همین محصول در کشور ایتالیا به قیمت 3.15 پوند و در اسپانیا، 2.51 پوند فروخته می‌شود. این قاعده در خصوص نان و تخم‌مرغ نیز جاری است یعنی قیمت این دو محصول در انگلیس نسبت به چهار کشور اروپایی مهم یعنی آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا کمتر است.

با همه این اوصاف، خانواده‌های انگلیسی با توجه به ساختار اقتصادی و اعتباری کشورشان ( بر مبنای پوند انگلیسی) می‌گویند افزایش 19 درصدی تورم در کشورشان قابل توجیه نیست و سبد غذایی روزمره آن‌ها را تحت تأثیر خود قرار داده است. فراتر از آن، در بسیاری از اوقات "خرده‌فروشان مواد غذایی"لزوماً از سیاست‌گذاری‌های مشترک انجام‌شده توسط دولت و اتحادیه‌ها در انگلیس تبعیت نمی‌کنند و قیمت نهایی محصول غذایی را باقیمتی بیشتر( بیشتر ازآنچه اعلام می‌شود) در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

سوپرمارکت‌های اصلی بریتانیا کسب سود اضافی از قیمت‌های بالا را تا حدی کاهش داده و قیمت اقلامی مانند نان و کره را کاهش داده‌اند اما سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های دیگر، از چنین رویکردی پیروی نکرده‌اند. آقای "روی"معاون ارشد جهانی بینش‌های رشد استراتژیک در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی می‌گوید: «چشم‌انداز خانوارهای بریتانیا نسبت به کاهش قیمت مواد غذایی و تثبیت این روند، حتی در صورت کاهش (مقطعی) تورم، روشن نیست. خرده‌فروشان می‌توانند حتی روند کاهشی قیمت برخی اقلام غذایی را تحت تأثیر تصمیم‌گیری‌های مشترک و رفتار خود قرار دهند».

یک نظرسنجی اخیر از آکسفورد اکونومیکس نشان داد که هزینه‌های تأمین مواد غذایی در انگلیس حدوداً هفت درصد کمتر از میانگین اتحادیه اروپاست اما برخی متخصصان صنایع غذایی و اقتصاد می‌گویند، با توجه به تفاوت الگوی مصرف غذایی شهروندان بسیاری از کشورهای اروپایی با انگلیس، چنین مقایسه‌ای نمی‌تواند بیانگر وضعیت بهتر انگلیس نسبت به دیگر کشورهای اروپایی باشد. ویلیام وودز، تحلیلگر حوزه مواد غذایی در انگلیس معتقد است که روند مقایسه هزینه غذا و تأمین مواد اولیه  بین کشورها "فوق‌العاده پیچیده" بوده و نمی‌توان آن‌ها را با شاخصه‌ها و ملاحظاتی مشترک مورد توجه و تحلیل قرارداد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید