Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی بی سی:

ملخ‌ها، مهاجمینی که جغرافیا نمی‌شناسند!

این روزها شاهد اخبار زیادی در خصوص هجوم ملخ‌ها به مزارع و صدمه زدن آن‌ها به محصولات کشاورزی هستیم. با توجه به فرارسیدن فصل گرم ( که فصل برداشت محصول است) این ماجرای تلخ در حال تکرار است. سازمان جهانی مواد غذایی و کشاورزی وابسته به سازمان ملل متحد می‌گوید که دسته‌های انبوه ملخ در کشورهای گوناگون قابل‌مشاهده‌اند. ملخ‌هایی که محصولات کشاورزی را نابود می‌کنند!

ملخ‌ها، مهاجمینی که جغرافیا نمی‌شناسند!

به گزارش خبرنگار ایانا به نقل از بی بی سی، این در حالی است که بحران امنیت غذایی طی سال‌های اخیر بیش‌ازپیش فراگیر شده و به دلایلی ازجمله افزایش دمای زمین، برخی محصولات غذایی نیز به‌صورت خودبه‌خود (حتی در صورت عدم حمله ملخ‌ها و آفت‌های دیگر) از بین می‌روند. سازمان ملل هشدار داده است که اگر این مشکل حل نشود، برخی مناطق جهان ازجمله شرق آفریقا در معرض بحران‌های انسانی و غذایی مزمن و سختی قرار می‌گیرند.

تلاش‌ها برای کنترل ملخ‌ها تاکنون مؤثر نبوده است. سم‌پاشی از آسمان مؤثرترین راه مقابله با هجوم ملخ‌هاست اما بسیاری از کشورهای جهان تجهیزات و منابع لازم برای اجرای این عملیات را در اختیار ندارند. اکنون بیم آن می‌رود که ملخ‌ها - که شمار آن‌ها صدها میلیارد رقم‌زده می‌شود- بیشتر تکثیرشده و مناطق جغرافیایی بیشتری را تحت تأثیر مخرب خود قرار دهند. صورت‌مسئله در قبال حمله هرساله ملخ‌ها به مزارع کشاورزی مشخص است: اینکه تدابیر صورت گرفته کشورها در سطوح ملی و فراملی مانع رشد این آفت نشده است.

به‌عنوان‌مثال، حدود چهار سال قبل، سازمان مواد غذایی و کشاورزی سازمان ملل (FAO) هشدار داد که حدود دو هزار حشره بالغ از طریق اوگاندا وارد مگوی در جنوب سودان جنوبی شده‌اند. مشاک مالو نماینده فائو در این خصوص هشدار داد : "ازآنجاکه این حشرات زرد پررنگ هستند انتظار می‌روند بیشتر در جستجوی مکان‌هایی برای تخم‌گذاری باشند."

در چنین شرایطی، آموزش‌های لازم برای نحوه، زمان و میزان استفاده از آفت‌کش‌ها برای جلوگیری از رشد تصاعدی تخم‌گذاری ملخ‌ها و ایمن‌سازی محصولات کشاورزی، باید در سراسر دنیا جدی گرفته شود. طی سال‌های اخیر، بسیاری از دولت‌ها در حال آموزش دادن سم‌پاشی به داوطلبان هستند. از سوی دیگر، آفت‌کش‌ها و دستگاه‌های سم‌پاشی و وسایل نقلیه‌ای که برای سم‌پاشی سریع وموثر در مزارع موردنیاز هستند، باید از سوی دولت‌ها در اختیار کشاورزان قرار گیرد. حتی در مواردی ممکن است وسایل نقلیه زمینی نتواند در این خصوص مؤثر عمل کند و باید از هواپیماهای سم‌پاش استفاده کرد. سازمان جهانی مواد غذایی و کشاورزی می‌گوید که این حشرات، که هرروز به‌اندازه وزن بدنشان غذا می‌خورند، با چنان سرعتی تکثیر می‌شوند تعدادشان در عرض دو ماه 500 برابر شود. ازاین‌رو باید موضوع استفاده از آفت‌کش‌های مؤثر در مبارزه با هجوم ملخ‌ها در مزارع را جدی گرفت! بی‌دلیل نیست که در برخی موارد، دولت‌ها به سبب هجوم گسترده ملخ‌ها به مزارع، اعلام وضعیت اضطراری ملی می‌کنند!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید