Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

اعتصاب ایتالیایی‌ها علیه افزایش قیمت ماکارونی

طی روزهای اخیر، زمزمه‌های وقوع یک اعتصاب غذایی یک هفته‌ای در ایتالیا، وحشت زیادی را در میان تولید کنندگان و فروشندگان مواد غذایی ایجاد کرده است. نکته مهم‌تر اینکه تعداد زیادی از شهروندان ایتالیایی قصد دارند طی دوران اعتصاب غذایی یک‌هفته‌ای، از خرید ماکارونی ( پاستا) به‌عنوان اصلی‌ترین ماده خوراکی و غذایی عمومی در کشورشان اجتناب کنند.

اعتصاب ایتالیایی‌ها علیه افزایش قیمت ماکارونی

به گزارش ایانا از یورونیوز، رسانه‌های ایتالیایی می‌گویند، پس از خودداری دولت در خصوص کاهش قیمت ماکارونی، انگیزه شهروندان ایتالیایی برای پیوستن به اعتصاب خرید و مصرف این محصول غذایی به نقطه اوج خود رسیده است! صورت مسئله مشخص است: قیمت ماکارونی در ایتالیا به‌طور سرسام‌آوری در حال افزایش است و منجر به درخواست برای تحریم مواد غذایی اصلی شده است. خریداران خشمگین در این کشور پس از افزایش دو برابری نرخ تورم، به‌اندازه کافی نسبت به سیاست‌های دولت در عرضه و قیمتگذاری مواد غذایی خشمگین شده‌اند!

اکنون، یکی از گروه‌های حامی مصرف‌کننده رسما خواستار یک "اعتصاب یک هفته‌ای ملی علیه مصرف ماکارونی" است. در ۲۲ ژوئن امسال، دولت ایتالیا تصمیم گرفت در روند کاهشی یا افزایشی قیمت ماکارونی و دیگر مواد غذایی مداخله نکند!"فوریو تروزی" رئیس گروه "آسوتنتی"در این خصوص می‌گوید: «هدف ما از اعتصاب در خرید و مصرف ماکارونی ( به مدت یک هفته ) مشخص است! می‌خواهیم ببینیم آیا انباشه شدن ماکارونی‌ها در قفسه فروشگاه‌های بزرگ، چه تاثیری در کاهش قیمت آن خواهد داشت! بر این باور هستیم که هزینه تولید ماکارونی نسبت به قیمت عرضه شده آن در فروشگاه‌ها، تناسبی ندارد. باید قیمت‌ها کاهش یابد.»

قیمت خواربار در اروپا حتی نسبت به کشورهایی مانند آمریکا و ژاپن- به دلیل هزینه‌های انرژی و نیروی کار بالاتر و تاثیرپذیری از جنگ روسیه در اوکراین به شدت افزایش یافته است. این در حالی است که هزینه‌های مواد غذایی ابتدایی و اولیه از جمله گندم( که برای تولید ماکارونی لازم است ) از نقطه اوج خود فاصله گرفته و کاهش یافته است. در چنین شرایطی شهروندان ایتالیایی معتقدند قیمت ماکارونی نیز باید کاهش ( و نه افزایش!) پیدا کند!

فروشگاه‌ها و عرضه‌کنندگان متهم به افزایش سود ناشی از «طمع تورم» شده‌اند، اما اقتصاددانان می‌گویند که سود خرده‌فروشی ثابت بوده و مشکل به هزینه‌های بالاتر برای تولید غذا برمی‌گردد. برخی از دولت‌ها در اروپا، قیمت‌های کالاهای اساسی را محدود کرده‌اند یا برای کاهش هزینه‌ها با فروشگاه‌های مواد غذایی به توافقاتی فشار آورده‌اند، چیزی که در بین مردم محبوب است اما در واقع این روند می‌تواند ماجرا را بدتر سازد! دولت ایتالیا می‌گوید با همکاری نزدیک‌تر با 20 منطقه این کشور نظارت بر قیمت‌ها را تقویت خواهد کرد اما خود حاضر نیست با هدف کاهش قیمت ماکارونی، مستقیما در بازار مداخله کرده یا چنین کاهش قیمتی را به صورت دستوری صورت دهد! ماکارونی یکی از مقرون به صرفه‌ترین اقلام در بسیاری از سبدهای مواد غذایی ایتالیایی‌هاست و افزایش قیمت آن، رنج زیادی را به شهروندان این کشور تحمیل کرده است. به راستی در ماراتن شهروندان و دولت ایتالیا بر سر قیمت ماکارونی، کدام طرف در نهایت پیروز میدان خواهد بود؟!

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید