Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی تارنمای مرکز پژوهش مشترک اتحادیه اروپا:

خشکسالی زودهنگام غرب مدیترانه

غرب مدیترانه زودتر از همیشه با جریان آب کم رودخانه‌ها و بازده محصولات مواجه شده است.

خشکسالی زودهنگام غرب مدیترانه

به گزارش ایانا به نقل از تارنمای مرکز پژوهش مشترک اتحادیه اروپا، خشک‌سالی شدید غرب مدیترانه را تحت تأثیر قرار داده است. رطوبت خاک و جریان رودخانه‌ها را کاهش داده و گیاهان و محصولات را در جریان فصل حیاتی رویش از رشد بازداشته است. گزارش جدیدی از سوی رصدخانه جهانی خشک‌سالی کوپرنیک درباره خشک‌سالی در غرب مدیترانه نشان می‌دهد که وسعت کمبود آب به‌شدت به این منطقه آسیب وارد کرده است.

بسیاری از بخش‌های غرب مدیترانه بیش از یک سال است که شاهد بارندگی کم بوده‌اند. این امر، همراه بازمستان و بهار فوق‌العاده خشک و گرم، باعث خشک‌سالی شدید در منطقه شده و می‌توان انتظار داشت که دما در تابستان بیشتر افزایش یابد.

بین مه 2022 و آوریل 2023، دمای هوا در شمال مراکش، الجزایر، جنوب اسپانیا، جنوب فرانسه و شمال ایتالیا تا 2.5 درجه سانتی‌گراد یا گاهی اوقات 4 درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین بود. امواج گرمای طولانی‌مدت و شدید این رکوردها را بدتر کرد.

شرایط در اواخر بهار 2023 بدتر از سال 2022 بود؛ زمانی که یک خشک‌سالی شدید در اروپا ایجاد شد و بر منابع آب، کشاورزی و تولید انرژی تأثیر گذاشت.

علاوه بر این، شاخص‌های «مرکز پژوهش مشترک» اتحادیه اروپا به جریان کم رودخانه‌ها ناشی از کمبود بارندگی اشاره می‌کند. اسپانیا با کمبود آب مواجه است، به‌ویژه در «اندلس» که مخازن آب حدود 25 درصد ظرفیت خود را دارند.

بر اساس شاخص ترکیبی خشک‌سالی، که داده‌های مربوط به بارندگی، رطوبت خاک و ناهنجاری‌های پوشش گیاهی را برای ترسیم خطرات خشک‌سالی با یکدیگر ادغام می‌کند، اکثر مناطق غربی مدیترانه در حال حاضر تحت شرایط هشدار و آماده‌باش (دو سطح بسیار شدید خشک‌سالی) قرار دارند. شناسایی سطح خشک‌سالی از این طریق نقش مهمی در کمک به مدیریت و پایش منابع آب در کوتاه‌مدت و بلندمدت دارد.

کمبود آب به‌طور قابل‌توجهی پوشش گیاهی و محصولات را در اواسط فصل رویش تحت تأثیر قرار داده است که منجر به تأخیر در کاشت و پیش‌بینی بازده پایین شده است. استرس شدید پوشش گیاهی (که به‌عنوان‌مثال منجر به محصولات ناموفق و میوه‌های کوچک‌تر می‌شود) در سراسر شبه‌جزیره ایبری (به‌جز شمال پرتغال)، شمال آفریقا و مرکز جنوبی فرانسه ثبت‌شده است.

پیش‌بینی از بازده محصول در مراکش بدتر شده و بسیار پایین‌تر از حد متوسط است. به‌احتمال‌زیاد محصولات در مراکش، الجزایر و تونس بار نمی‌دهند. در شبه‌جزیره ایبری، شرایط خشک‌سالی تشدید شده و پیش‌بینی از بازده بسیار پایین‌تر از سال 2022 است و مناطق زیر کشت رفته با محصولات تابستانی به میزان قابل‌توجهی کاهش‌یافته است. بر اساس منابع ذکرشده در این گزارش، تولید غلات و دام‌پروری بیشترین آسیب را در پرتغال متحمل شدند.

درحالی‌که مغرب و شبه‌جزیره ایبری با یکی از بدترین خشک‌سالی‌های فصلی در دهه‌های اخیر مواجه هستند، بهبود شرایط رویش محصولات ناشی از بارندگی در بالکان، ایتالیا، فرانسه و ترکیه ممکن است تا حدی چشم‌انداز نامطلوب برای کشورهای غربی مدیترانه را متعادل کند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید