Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از حریت:

کاهش علف‌های دریایی در داردانل تهدیدی برای تنوع زیستی

یک کارشناس هشدار داد که از بین رفتن نگران‌کننده مراتع علف‌های دریایی در داردانل تهدید قابل‌توجهی برای تنوع زیستی دریایی است.

کاهش علف‌های دریایی در داردانل تهدیدی برای تنوع زیستی

به گزارش ایانا از حریت، در محدوده مطالعات «شورای تحقیقات فنی و علمی ترکیه» (TÜBİTAK)، اثرات لیزاب (موسیلاژ) بر روی مراتع علف‌های دریایی که جایگاه مهمی در تنوع زیستی دریایی دارد، توسط یک گروه 12 نفرِ در منطقه داردانوس موردبررسی قرار گرفت.

پروفسور «ایلکنور آک» بابیان اینکه موجودات دریایی برای داردانل بسیار حیاتی هستند، گفت که آن‌ها مطالعاتی را برای تعیین وضعیت علفزارهای دریایی در این منطقه انجام دادند. این منطقه محلی برای تولیدمثل، پناهگاه و مناطق تغذیه برای سایر موجودات زنده پراکنده در داردانل می‌شود و از طریق فتوسنتز، اکسیژن محیط را افزایش می‌دهد.

این مطالعه نشان می‌دهد که حد پایین سطح پراکندگی علفزار از 16-17 متر به 14-15 متر در هشت سال گذشته کاهش‌یافته است.

آک تأکید کرد: این‌یک وضعیت بد برای ما است. زیرا نشان می‌دهد که مراتع «پوزیدونیا» در حال کاهش یافتن است. در چارچوب این مطالعه، عملیات مرمتی را نیز آغاز کرده‌ایم. ما در آینده نتایج این کار را خواهیم گرفت، اما وجود این مراتع برای ما بسیار مهم است زیرا بر تنوع زیستی موجودات دریایی و حضور آن‌ها در این منطقه تأثیر می‌گذارد.

این استاد دانشگاه یکی از دلایل اصلی کاهش علفزارهای دریایی در منطقه را تشکیل لیزاب در دریای مرمره از سال 2021 اعلام کرد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این، می‌بینیم که برخی از فعالیت‌های انسانی نیز بر وضعیت مراتع «پوزیدونیا» تأثیر منفی می‌گذارد. ازآنجایی‌که لیزاب باعث کاهش انتقال نور در آب دریا می‌شود، فکر می‌کنیم که مراتع پوزیدونیا تحت تأثیر منفی این وضعیت قرار می‌گیرند. مطالعات و کار ما برای احیا و بهبود وضعیت این مراتع با کمک اعضای هیئت‌علمی ادامه دارد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید