Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از تارنمای دیلی بیست:

طرح غافلگیرکننده یک کشور آفریقایی برای کشاورزی در بحبوحه فاجعه آب و هوایی

کشور محصور در خشکی مالاوی، در جنوب شرقی آفریقا، تنها 19.1 میلیون نفر جمعیت را در خود جای داده است. بر اساس گزارش سازمان ملل، بیش از 2.8 میلیون نفر از این جمعیت (تقریباً 15 درصد از کل جمعیت) در حال حاضر با گرسنگی دست و پنجه نرم می‌کنند. جای تعجب نیست که بیشتر دلیل آن مربوط به شرایط آب و هوا می‌شود. وزارت کشاورزی مالاوی اعلام کرده که تولید ذرت به‌عنوان قوت غالب اصلی کشور، در سال گذشته به دلیل خشکسالی شدید و سیل 14 درصد کاهش یافته است.

طرح غافلگیرکننده یک کشور آفریقایی برای کشاورزی در بحبوحه فاجعه آب و هوایی

به گزارش ایانا به نقل از تارنمای دیلی بیست، مالاوی یکی از فقیرترین کشورهای روی زمین است که بیش از نیمی از جمعیت آن در فقر زندگی می‌کنند، از همین رو این کشور بیگانه با بحران‌های غذایی نیست. تقریباً سه‌چهارم مردم آن با کمتر از 1.90 دلار در روز، گذران زندگی می‌کنند. کشاورزی پایه اصلی اقتصادی این کشور است و تخمین زده می‌شود که ۸۰ درصد از جمعیت روستایی از طریق کشاورزی امرارمعاش می‌کنند. خرابی وضعیت آب و هوایی ناشی از فعالیت‌های انسانی (از سیل گرفته تا خشک‌سالی) می‌تواند محصولات را از بین ببرد و معیشت و همچنین توانایی مردم در به دست آوردن تغذیه را مختل کند.

غیرممکن است که بتوان مردم مالاوی را به سمت صنعت جدیدی که در برابر تغییرات مرتبط با آب‌وهوا مقاوم‌تر باشد، سوق داد. مردم همچنان از گرسنگی ناشی از کمبود غذای در دسترس رنج می‌برند. بنابراین راه‌حل ممکن است تغییر سیستم کشاورزی به‌طورکلی و دور شدن از ذرت باشد.

تحقیقاتی که در سال 2021 منتشر شد، نشان می‌دهد که کشاورزان خرده‌مالک لبنی در مالاوی نسبت به کشاورزان غیر لبنی بازده محصولات غذایی و درآمد سالانه بسیار بالاتر و منابع درآمدی متنوع‌تری دارند و نسبت به ناامنی غذایی انعطاف‌پذیرتر هستند. به‌این‌ترتیب، مالاوی به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به چیزی شبیه به یک مطالعه موردی است تا اینکه مشخص شود آیا آینده کشاورزی تولید لبنیات و سرمایه‌گذاری را دوچندان می‌کند یا خیر.

چرا لبنیات؟ چه چیزی آن را به یک گزینه برای کشاورزی مطمئن‌تر تبدیل می‌کند؟ به گفته «تیموری گوندوه» استاد پرورش حیوانات در دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی «لیلونگوه» در مالاوی، حیوانات معمولا نسبت به گیاهان راحت‌تر با تغییرات آب و هوایی سازگاری دارند. برای مثال، هیچ راهی برای ذرت وجود ندارد که رفتار خود را تغییر دهد تا بتواند از خشکسالی جان سالم به در ببرد؛ اما یک گاو همچنان قادر به تولید شیر خواهد بود و بدنش تا حدودی می‌تواند خود را با گرما تنظیم کند و همچنان سالم باقی بماند. از آنجایی که لبنیات یک ماده غذایی در تمام طول سال است، تولید آن می‌تواند به عنوان یک منبع درآمد ثابت برای حمایت از خانواده عمل کند.

گوندوی به تارنمای دیلی بیست گفت: در مناطقی که خشکسالی رخ می‌دهد، محصولات ناموفق همراه با علف‌های رشد کرده و حفاظت شده تبدیل به علوفه دام‌ها می شوند. به همین دلیل، دام‌ها تاب آوری در برابر تغییرات آب و هوایی در میان جوامع خرده‌مالک را دارند.

«گوندوه» از اصطلاح «خرده‌مالک» برای اشاره به مزارع کوچکی استفاده می‌کند که احتمالا محصولات کشاورزی به تنهایی پول کافی برای یک خانوار را تامین نمی‌کند. او گفت: «از این رو لبنیات گزینه بهتری می‌شود».

البته دام‌ها نیز از اثرات تغییرات آب و هوایی در امان نیستند. خشک‌سالی به‌طور اجتناب‌ناپذیری به تولید شیر آسیب می‌رساند یا حتی گاوها را می‌کشد؛ اما «گوندوه» معتقد است که شناسایی و پرورش نژادهای غیربومی که می‌توانند راحت‌تر در مقابل شرایط تغییرات اقلیمی مقاومت کنند، آسان‌تر است.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید