Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از بی بی سی:

زنگ خطر برای مزارع سیب زمینی در اسکاتلند

مزارع اسکاتلند حدود یک چهارم( 25 درصد ) از کل محصولات سیب زمینی انگلیس را در خود پرورش می‌دهند. از سوی دیگر، سیب زمینی خوراکی پرمصرف در انگلیس محسوب می‌شود. اما محققان هشدار داده‌اند که تشدید گرمای هوا در اسکاتلند می‌تواند در تولید این محصول کشاورزی تاثیر معکوس بگذارد!

زنگ خطر برای مزارع سیب زمینی در اسکاتلند

به گزارش ایانا به نقل از بی بی سی، موسسه  تحقیقات کشاورزی جیمز هاتون (JHI) اکنون در صدد پاسخگویی به یک دغدغه مهم است: اینکه چگونه ممکن است برای سازگاری سیب زمینی‌ها با گرمایش هوا در منطقه اسکاتلند، راهکاری پیدا کرد.

ارزش خرده فروشی سالانه محصولات سیب زمینی در سراسر بریتانیا بیش از دو میلیارد پوند است .پروفسور لزلی تورنس، مدیر اجرایی علمی موسسه جیمزهاتون هشدار داده است: که تغییرات آب و هوایی یک "تهدید وجودی" برای صنعت تولید سیب‌زمینی است. باید روش‌های جدیدی را برای مقابله با این موضوع پیدا کرد. سیب‌زمینی محصولی است که در آب و هوای خنک پرورش می‌یابد. پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که گرمایش هوا ادامه خواهد داشت و تغییرات آب و هوایی یک مشکل بزرگ برای جهان به حساب می‌آید. در چنین شرایطی باید راهکاری جدید برای تولید سیب زمینی پیدا کرد.

موسسه جیمزهاتون شبیه سازی تولید سیب زمینی در دمای بالاتر از 25 درجه سانتیگراد را آغاز کرده است. این مدل سازی، ناظربر روزهای گرم و پرتنش است. زمانی که دمای هوا به بالاتر از 25 درجه افزایش پیدا می‌کند، سیب زمینی‌ها مسیر رشد طبیعی خود را متوقف کرده و درگیر مبارزه با گرمایش هوا و آثار آن می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود تا سال 2030 میلادی، حداقل دو ماه ( 60 روز) ما شاهد دمای بالای 25 درجه در مناطق جنوب و شرق انگلیس و از همه مهم‌تر، اسکاتلند باشیم. از این رو باید مخاطرات ناشی از افزایش دمای هوا را جدی گرفت.

در این مدل سازی، باید بر روی مناطقی متمرکز شد که در دیگر نقاط جهان قرار داشته و اتفاقا بیشتر از انگلیس در معرض هوای گرم قراردارند. یکی از این مناطق، کوه‌های آند در آمریکای جنوبی است که کشت سیب زمینی به صورت مستمر در آنها انجام می‌شود. پروفسورتونس از موسسه جیمزهاتون در این خصوص می‌گوید: "ما از این مجموعه( کوه‌های آند ) برای استخراج ویژگی‌هایی استفاده می‌کنیم که به ما در مواردی مانند تحمل گرما، تحمل به خشکی، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها کمک کند. ما می‌توانیم بر همین اساس، گونه‌های جدیدی از سیب‌زمینی‌ها را پرورش دهیم که در برابر خشکی و گرمای هوا مقاوم‌تر باشند."

هدف بسیاری از موسسات کشاورزی است که مولفه‌ای به نام مقاومت‌پذیری در برابر گرمای هوا را در الگوی کشت سیب زمینی لحاظ کنند. اما این اقدام باید در هر چه سریع‌تر انجام شود! قرار نیست از گرمای هوا بر روی زمین کاسته شود. این قاعده در خصوص اسکاتلند نیز صدق می‌کند. اگر این اقدامات و مطالعات هر چه سریع‌تر به نقطه‌ای روشن نرسیده و جنبه‌ای عملیاتی پیدا نکند، صنعت تولید سیب زمینی در اسکاتلند و دیگر نقاط انگلیس و حتی جهان، با تهدیداتی جدی مواجه خواهد شد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید