Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از گاردین:

پایان یک باور غلط درباره تاثیر ممنوعیت ماهیگیری بر کاهش کلی صید در مکزیک

طبق یک مطالعه میدانی جدید در مکزیک، اعمال ممنوعیت ماهیگیری در برخی پارک‌ها و مناطق دریایی خاص و حفاظت شده در این کشور، تاثیری در کاهش کلی صید ماهی نداشته و افسانه‌سازی شرکت‌های ماهیگیری مبنی بر اینکه تامین ماهی مورد نیاز مردم مستلزم آزادسازی ماهیگیری در همه آب‌های مکزیک ( بدون استثناء) است را زیر سوال برده است! طی سال‌های اخیر، شرکت‌های شیلات و ماهیگیری در مکزیک بارها چنین ادعایی را مطرح کرده بودند و در مقابل استدلال‌های کمی ارائه شده از سوی دولت برای افکار عمومی نیز ایستادگی می‌کردند!

پایان یک باور غلط درباره تاثیر ممنوعیت ماهیگیری بر کاهش کلی صید در مکزیک

به گزارش ایانا به نقل از گاردین، چندی پیش دولت مکزیک ممنوعیت ماهیگیری در پارک ملی Revillagigedo  را اعمال کرد. این پارک 147 هزار کیلومتر مربع از اقیانوس آرام در غرب مکزیک را پوشش می‌دهد. این تصمیم، با واکنش شدید شرکت‌های ماهیگیری مواجه شد. اما اکنون با گذشت مدت زمانی قابل توجه از اعمال این ممنوعیت، کماکان سطح صید شیلات در مکزیک در سطحی پایدار قرار داشته و کاهشی در آن مشاهده نشده است. به عبارت بهتر، صنعت ماهیگیری مکزیک از این تصمیم، ضربه‌ای ندیده و اتفاقا ماهیگیران با تمرکز بر صید ماهی در مناطق دیگر ( که صید ماهی در آنها ممنوع نیست ) توانسته‌اند نیاز عمومی شهروندان و نیاز اقتصادی خود را به خوبی تامین کنند.

این ممنوعیت از سال 2017 میلادی اعمال شد. ماهیگیران مکزیکی هشدار داده بودند که اعمال ممنوعیت ماهیگیری در پارک ملی Revillagigedo می‌تواند منجر به کاهش 20 درصدی صید ماهی و در نتیجه، کمبود منابع غذایی شیلاتی در این کشور شود. آنها مدعی شده بودند تصمیم سلبی دولت مکزیک، صید ماهی تن و دیگر آبزیان را حدود 20 درصد کاهش خواهد داد.

اما همان گونه که اشاره شد، مقایسه داده‌های صید از چهار سال قبل و بعد از ممنوعیت نشان داد که چنین ادعایی اساسا صحیح نبوده است! فابیو فاوورتو، یک محقق فوق دکترا در مؤسسه اقیانوس شناسی اسکریپس در ایالات کالیفرنیای آمریکا در خصوص نتایج تحقیقات اخیر می‌گوید: "یکی از دلایل مهمی که در پایدار ماندن سطح صید ماهی در مکزیک وجود داشته است، مربوط به سرریز شدن ماهی‌ها در آب‌های اطراف محل ممنوعه است که ماهیگیری در آنها آزاد است. این موضوع نشان می‌دهد که ماهی کافی برای صید در مناطق دیگر وجود دارد. "

این تصمیم دولت مکزیک، آثار مثبتی نیز داشته است. محققان دریافتند که ماهیگیری غیرقانونی در طول چهار سال اخیر در مکزیک تحت تاثیر قوانین بازدارنده و ممنوعیت‌های اعمال شده توسط دولت به حداقل رسیده است. نکته قابل تامل اینکه در اوایل سال 2017 میلادی و زمانی که ممنوعیت‌ها اعلام شد، بسیاری از ماهیگیران توجهی نسبت به این موضوع نداشتند.حتی تا سال 2021 میلادی روند تخلف ماهیگیران ادامه داشت. اما پس از آنکه دولت مکزیک ابزارهای نظارتی و کنترلی خود را در این خصوص افزایش داد، تخلفات به نزدیک صفر رسید. این موضوع نشان می‌دهد که در کنار اعلام ممنوعیت‌ها و محدودیت‌ها، باید ابزارهای نظارتی لازم نیز جهت تضمین این موارد وجود داشته باشد. از این رو، نتایج تحقیقات اخیر در مکزیک بسیار امیدبخش و قابل تعمیم به دیگر نقاط دنیاست.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید