Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از تارنمای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP):

راه حل‌های مقابله با آلودگی پلاستیکی محور اصلی مراسم روز جهانی محیط زیست

مراسم روز جهانی محیط زیست به ابتکار هلند روز دوشنبه با تمرکز بر راه حل‌های مقابله با آلودگی پلاستیک در ابیجان ساحل عاج برگزار شد.

راه حل‌های مقابله با آلودگی پلاستیکی محور اصلی مراسم روز جهانی محیط زیست

به گزارش ایانا به نقل از تارنمای برنامه محیط زیست سازمان ملل (UNEP)، این در حالی است که پیش از این دور دوم مذاکرات درباره توافق‌نامه جهانی برای پایان دادن به آلودگی پلاستیکی در فرانسه انجام شده بود. در دومین جلسه کمیته مذاکره بین دولتی (INC)  در مورد آلودگی پلاستیک در پاریس پایتخت فرانسه، به ریاست این کمیته ماموریت داده شد تا پیش نویس توافقنامه بین‌المللی الزام‌آور قانونی در مورد آلودگی پلاستیک از جمله در محیط زیست دریایی، تهیه کند.

سال 2023 پنجاهمین سالگرد روز جهانی محیط زیست است. مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1972 چنین روزی را نامگذاری کرد. طی پنج دهه گذشته، این روز با زمامداری برنامه محیط زیست سازمان ملل(UNEP)، به یکی از بزرگترین پلتفرم‌های جهانی برای کمک رسانی به محیط زیست تبدیل شده است. ده‌ها میلیون نفر در سراسر جهان به صورت آنلاین و از طریق فعالیت‌ها، رویدادها و اقدامات حضوری در این روز شرکت می کنند.

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد در پیام روز جهانی محیط زیست گفت: پلاستیک از سوخت‌های فسیلی ساخته می‌شود – هرچه پلاستیک بیشتری تولید کنیم، سوخت فسیلی بیشتری می‌سوزانیم و بحران آب و هوا را بدتر می‌کنیم. اما ما راه حل هایی داریم. ما یعنی دولت‌ها، شرکت‌ها و مصرف کنندگان باید به طور یکسان کار کنیم تا اعتیاد خود را به پلاستیک ترک کنیم، از (طرح) زباله صفر حمایت کنیم و یک اقتصاد چرخشی واقعی بسازیم.

ژان لوک آسی، وزیر محیط زیست و توسعه پایدار ساحل عاج، طی سخنانی در ابیجان، گفت: ساحل عاج در سال 2013 فرمانی مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و بازاریابی، و استفاده از کیسه های پلاستیکی صادر کرد. کشور از کسب و کارها در تغییر زمینه شغلی برای بسته بندی‌های قابل استفاده مجدد و تجزیه پذیر حمایت کرده است. ابیجان به عنوان بزرگ‌ترین شهر، به مرکزی برای استارت‌آپ‌هایی تبدیل شده است که به دنبال غلبه بر آلودگی پلاستیکی هستند.

«ویویان هاینن» وزیر محیط زیست هلند اعلام کرد: روز جهانی محیط زیست به برجسته کردن چالش های فوری که در حال حاضر با آن روبرو هستیم کمک می‌کند. چالش هایی مانند تغییرات آب و هوایی، از دست دادن تنوع زیستی و آلودگی. آلودگی پلاستیک بر هر سه این چالش ها تاثیر می گذارد. این بسیار مهم است که ما به افزایش آگاهی، گردآوری بهترین شیوه‌ها و اطمینان از پایبندی همه ذینفعان ادامه دهیم. من امیدوارم که این سالگرد روز جهانی محیط زیست یک رویداد برجسته در مبارزه جمعی ما برای مقابله با آلودگی پلاستیکی باشد.

انسان سالانه بیش از 430 میلیون تن پلاستیک تولید می کند که دو سوم آن محصولاتی با عمر کوتاه هستند که به زودی تبدیل به زباله می شوند. در حالی که هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی آلودگی پلاستیکی بین 300 تا 600 میلیارد دلار در سال متغیر است.

بر اساس گزارش اخیر برنامه محیط زیست سازمان ملل تحت عنوان «بستن شیر»، در صورتی‌که کشورها و شرکت‌ها با استفاده از فناوری‌های موجود، سیاست‌های عمیق و تغییرات بازار را اعمال کنند، آلودگی پلاستیکی می‌تواند تا سال 2040 تا 80 درصد کاهش یابد.

اینگر اندرسن، مدیر اجرایی برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت: به خاطر سلامت سیاره زمین، به خاطر سلامتی خود، به خاطر رفاه خود، باید به آلودگی پلاستیک پایان دهیم. نحوه تولید، مصرف و دفع پلاستیک در جهان فاجعه ایجاد کرده است. اما این یکی از مواردی است که می‌توانیم با بستن شیر آلودگی پلاستیکی به پایان برسانیم. در روز جهانی محیط زیست، از همه می‌خواهم که به جنبش جهانی بپیوندند و به ما کمک کنند تا یک بار برای همیشه آلودگی پلاستیکی را شکست دهیم.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید