Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از تارنمای شبکه ‌سی‌بی‌سی کانادا:

کودهای با راندمان افزایش یافته در کانادا موثر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

تحقیقات جدید در مورد جزیره پرنس ادوارد کانادا برخی از سیب‌زمینی کاران این استان را متقاعد کرده که به کودهای با راندمان افزایش یافته روی بیاورند؛ کودهایی که به آرامی نیتروژن را در زمان نیاز گیاهان در طول فصل، رها می‌کنند.

کودهای با راندمان افزایش یافته در کانادا موثر در کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای

به گزارش ایانا به نقل از تارنمای شبکه ‌سی‌بی‌سی کانادا، آزمایش‌ها همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در جایی که کودها استفاده شدند را نشان می‌دهد که در برخی از مزارع تا 60 درصد با کاهش روبرو بود.

این مطالعات در طول سه سال گذشته به عنوان بخشی از ابتکار «آزمایشگاه‌های زنده»، با مشارکت بین دولت‌های فدرال و استانی، پرورش دهندگان جزیره پرنس ادوارد، صنایع خصوصی و گروه‌های آبخیزداری انجام شده است.

استیو واتس، محقق سیب زمینی از گروه Genesis Crop Systems، کودهای با راندمان افزایش یافته را این‌گونه توصیف کرد که به جای هر وعده صبحانه، سه وعده غذای درست و حسابی در روز به محصولات می‌دهد.

واتس گفت: به طور سنتی در جزیره پرنس ادوارد اکثر کشاورزان مقدار زیادی از ترکیبات کود خود را در زمان کاشت به کار می‌گیرند. در آن زمان، حتی گیاهی برای استفاده از این مواد مغذی وجود ندارد. بنابراین در مورد سیب زمینی‌ها، تا شاید 20، 30 یا حتی 40 روز پس از کاشت، به نوعی مواد مغذی در بلاتکلیفی هستند.

واتس افزود: کاری که ما می خواستیم انجام دهیم این است که در دسترس بودن مواد غذایی را افزایش دهیم.

واتس بیان کرد: چندین کود مختلف وجود دارد که کارایی بهتری را ارائه می دهند، با پوشش های متنوعی که به آنها کمک می کند نیتروژن را به آرامی در خاک آزاد کنند.

این محقق سیب زمینی اضافه کرد: بدیهی است که عملکرد برای ما مهم است و ما از طریق مطالعه متوجه شدیم که می توانیم از این نوع جدید نیتروژن استفاده کنیم و عملکرد محصول و ارزش محصول خود را حفظ کرده یا حتی در برخی موارد بهبود می‌دهیم.

«دیوید برتون» مدیر مرکز مدیریت پایدار خاک در دانشگاه دالاهو که در تحقیقات «آزمایشگاه زنده» مشارکت داشته، بیان کرد: ما متوجه شدیم که آنها می‌توانند با همان مقدار پولی که قبلا برای برنامه نیتروژن خود خرج می‌کردند، کمتر از این محصول تقویت شده، که کمی گران‌تر است، برای حفظ بازده خود استفاده کنند و انتشار اکسید نیتروژن را به‌طور چشمگیری کاهش دهند.

برتون گفت که محققان گازهای ساطع شده از خاک را به صورت هفتگی نمونه برداری کردند و آنها را در آزمایشگاه خود برای اندازه‌گیری اکسید نیتروژن، متان و دی اکسید کربن منتشر شده از خاک آزمایش کردند.

برتون گفت: تا 60 درصد کاهش انتشار اکسید نیتروژن که گاز بسیار مهمی در گرم شدن کره زمین است، اتفاق افتاده است. کشاورزی یکی از منابع اولیه اکسید نیتروژن است.

این پژوهشگر مشارکت کننده در تحقیقات «آزمایشگاه زنده» معتقد است که کودهای با راندمان افزایش یافته جدید برای هدف دولت فدرال به‌منظور کاهش 30 درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف کود، بسیار مهم هستند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید