Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از یورونیوز:

یک قانون و هزاران معترض

نسبت میان سیاست‌های زیست محیطی اتحادیه اروپا و سیاست‌های تامین مواد غذایی ( برای عموم) هیچ گاه شفاف و محاسبه شده نبوده است! همین مسئله سبب شده است تا بسیاری از تصمیماتی که درحوزه تامین امنیت غذایی و افزایش سطح محصولات تولیدی گرفته می‌شود، بر روی محیط زیست اثر سلبی بگذارد.

یک قانون و هزاران معترض

به گزارش ایانا به نقل از یورونیوز، البته عکس این قاعده نیز صادق است! بسیاری ازکشاورزان معتقدند سیاست‌های اعلامی اتحادیه اروپا در حفاظت از محیط زیست، اساسا بدون در نظر گرفتن دغدغه‌های کشاورزان و تولید محصولات غذایی انجام می‌شود.

به عبارت بهتر، این سیاست‌ها و تصمیم سازی‌ها در مواردی نه تنها منجر به تامین امنیت غذایی جمعی در اروپا نمی‌شود، بلکه در تعارض با این مسئله قرار دارد. کمیسیون اروپا سال گذشته قانون جدیدی را برای احیای طبیعت و صیانت از منابع زیست محیطی پیشنهاد کرد که اکنون به تصویب رسیده است. اما به نظرمی‌رسد در این قانون، کشاورزان بسیار محدود شده و قدرت مانور آنها در کاشت، داشت و برداشت محصولات شدیدا کاهش می‌یابد. طی روزها و هفته‌های اخیر، بزرگترین انجمن‌های کشاورزان اروپا به قانون اروپایی احیای طبیعت اعتراض کرده‌اند.، یک پیشنهاد قانونی که حداقل از 20 درصد از منابع زمینی و آبی اتحادیه اروپا تا سال 2030 محافظت می‌کند.

اتحادیه "کوپا کوگکا" که شامل نمایندگان کشاورزان اروپایی و تعاونی‌های کشاورزی است، از کمیسیون اروپا می‌خواهد که این قانون را پس بگیرد و استدلال می‌کند که این قانون مناطق زیادی را برای فعالیت‌های کشاورزی، جنگل‌داری و باغبانی مستثنی خواهد کرد. همین مسئله، منجر به کاهش قدرت مانور کشاورزان و در نتیجه، کاهش تولیدات خواهد شد. پکا پسونن، دبیرکل کوپا کوگکا، در جریان تظاهراتی در مقابل پارلمان اروپا به یورونیوز گفت: «ما در واقع توانایی خود را برای تولید مواد غذایی کاهش می‌دهیم و بیشتر در معرض واردات قرار می‌گیریم. ما می‌خواهیم برای شهروندان اروپایی غذا تولید کنیم و این قانون به‌طور جدی این هدف بخش ما را تهدید می‌کند."

کمیسیون اروپا می‌گوید که قانون بازسازی برای مقابله با تهدیدات جدی زیست محیطی مهم است و امکان عقب‌نشینی از آن وجود ندارد. با این حال می‌توان در خصوص این قانون اصلاحیه‌هایی را وضع کرد که بخشی از دغدغه‌های مهم درخصوص تولید محصولات غذایی در آن گنجانده شود. برخی تحلیل‌گران در اروپا می‌گویند که اکنون، نوعی دوگانگی میان "امنیت غذایی"و "محیط زیست"به‌وجود آمده و طی سال‌های آینده، این تعارض و دوگانگی می‌تواند در اروپا پررنگ‌تر شود. در چنین شرایطی، ممکن است شاهد منازعاتی میان طرفداران محیط زیست و طرفداران ارتقای امنیت غذایی ( حتی به قیمت مواجهه با اصول زیست محیطی) در کشورهای گوناگون اروپایی باشیم. اعتراضات اخیر را می‌توان مقدمه‌ای برای شکل‌گیری این منازعه در بلندمدت دانست. در هر حال، مشخص نیست پارلمان اروپا و شورای اروپا در قبال اختلافات به‌وجود آمده در خصوص قانون احیای طبیعت و صیانت از محیط زیست، چه تصمیمی بگیرند اما با توجه به نقش پررنگ احزاب سبز( طرفدار محیط زیست) در پارلمان و شورای اروپا، بعید است حتی اصلاحیه‌ای در این خصوص مدنظرقرار گیرد

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید