Iranian Agriculture News Agency

ترجمه اختصاصی ایانا از خبرگزاری فرانسه:

کشت پایا در زمان خشکسالی در تونس ریشه دوانده است

«صابر زوانی» با از کار افتادن بخش گردشگری در تونس به علت همه‌گیری ویروس کرونا، شغل خود را به عنوان پیشخدمت از دست داد و تصمیم گرفت کار جدیدی را امتحان کند که در نهایت یک مزرعه کشت پایا راه‌اندازی کرد.

کشت پایا در زمان خشکسالی در تونس ریشه دوانده است

به گزارش ایانا به نقل از خبرگزاری فرانسه، اکنون او تمام مواد غذایی مورد نیاز خود را پرورش می‌دهد و به یکی از پیشگامان سبک کشاورزی زیست محیطی تبدیل شده که در سراسر جهان از جمله در کشورش طرفدارانی پیدا کرده است.

بسیاری امیدوارند که این امر به تونس کمک کند تا اثرات تغییرات آب و هوایی را پشت سر بگذارد و وابستگی این کشور به زنجیره‌های تامین جهانی، از جمله واردات غلات و کود از اوکراین و روسیه را از بین ببرد.

کشت پایا، به‌عنوان جایگزینی برای کشاورزی صنعتی، هدفش کار هماهنگ با محیط، دست نخورده نگه داشتن ساختارهای خاک و انجام کار بدون نهاده‌های مصنوعی مانند کودهای شیمیایی یا آفت‌کش‌ها است.

زوانی، فارغ‌التحصیل رشته بیوتکنولوژی، با اشاره به رشد بی‌رویه گزنه و قاصدک در اطراف ردیف‌های کشت پیاز، فلفل و تربچه گفت: نه، اینها علف‌های هرز نیستند.

این مرد 37 ساله که در زادگاه خود در راس‌الاسود در غرب تونس یک مزرعه 3 هکتاری دارد، بیان کرد که وقتی سبزیجات خود را برداشت می‌کند، اضافات سبز آنها را دوباره روی خاک می‌گذارد تا تبخیر را کاهش دهد؛ به این امید که زمین را مانند کف جنگل پوشیده از برگ‌های افتاده، مرطوب نگه دارد.

چنین روش‌هایی به‌ویژه در تونس که خشکسالی بی‌سابقه حومه شهرها را در برگرفته و مخازن آب را در سطح خطرناکی پایین نگه داشته، مفید است.

این کشاورز تونسی در مزرعه خود، آب گران‌بهای باران را در حوضچه‌ای جمع‌آوری می‌کند و گیاهان خود را که همه از دانه‌های خود او رشد کردند، آبیاری می‌کند.

وی همچنین گاو، گوسفند، بز و مرغ را نگهداری می‌کند و با به وجود آوردن کمپوست از فضولات آنها خاک غنی شده با کود طبیعی غنی از نیتروژن ایجاد کند.

زوانی ادامه داد: ما باید خاک زنده ایجاد کنیم، کرم خاکی، قارچ و تمام مواد مغذی را برای گیاهان و درختان خود جذب کنیم.

وی بر این باور است که کشت پایا از روش‌های کشاورزی و حکمت‌های قرن‌های گذشته نشأت می‌گیرد و "به ریشه‌های ما، به روش‌های سنتی که توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های ما استفاده می‌شد، بر می‌گردد".

این مرد مبتکر تونسی تاکید کرد که ماهانه حدود 300 دینار (100 دلار) از فروش محصولات مزرعه به دست می‌آورد و به‌اندازه‌ای برای او باقی می‌ماند که او، برادر و والدین سالخورده‌اش را به خودکفایی برساند.

او امیدوار است طی دو یا سه سال "درآمد مناسبی" به دست آورد و مزرعه خود را به یک غذاخوری و در نهایت یک اقامتگاه بوم‌گردی روستایی تبدیل کند.

این شهروند تونسی بیش از دو سال پیش با کمک انجمن کشت پایا این کشور شروع به کار کرد. این انجمن به او آموزش اولیه و سپس حمایت مالی برای تجهیزات اولیه داده بود.

«ریم ماتلوتی»، رئیس این گروه اعلام کرد: پروژه این گروه به نام «مزرعه خود را بکارید»، با هدف ایجاد 50 مزرعه کوچک در طول پنج سال راه‌اندازی شده که حدود 30 مزرعه در حال حاضر ایجاد شده‌اند.

ماتلوتی گفت: هدف این است که "به مقامات و دیگر کشاورزان نشان دهیم که کشت پایا یک سیستم کشاورزی سودآور و کارآمد است که وقتی خاک بر اثر شخم زدن و مواد شیمیایی تخلیه می‌شود، تنوع زیستی را به ارمغان می آورد."

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید