Iranian Agriculture News Agency

طرح آبیاری نوین در ۱۰ هزار هکتار اراضی نخلستانی استان بوشهر اجرا می‌شود

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اجرای طرح تحول کشاورزی برای اصلاح شیوه آبیاری در نخلستان‌ها گفت: در این راستا ۱۰ هزار هکتار اراضی نخلستانی استان بوشهر زیرپوشش طرح آبیاری نوین قرار می‌گیرد.

طرح آبیاری نوین در ۱۰ هزار هکتار اراضی نخلستانی استان بوشهر اجرا می‌شود

مسعود خوارزمی‌نیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در استان بوشهر  با اشاره به اینکه "طرح‌های آبیاری تحت فشار در اراضی کشاورزی استان بوشهر اجرا شده است" اظهار داشت: با توجه به کمبود نزولات جوی، کاهش بارش باران و تداوم خشکسالی، روش‌های آبیاری سنتی به نوین شامل آبیاری قطره‌ای و بارانی تبدیل می‌شود.

وی، افزایش راندمان تولید، صرفه‌جویی مصرف آب، و افزایش تولید محصول را از مزیت‌های آبیاری نوین در اراضی کشاورزی دانست و بیان کرد: اکنون استان بوشهر دارای 86 هزار هکتار اراضی آبی است که تاکنون 37 هزار و 203 هکتار آن به آبیاری نوین تحت فشار تبدیل شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر از تحت پوشش قرار گرفتن 44 درصد اراضی کشاورزی استان بوشهر به روش آبیاری نوین خبر داد و افزود: بیشترین آبیاری تحت فشار در دشتستان به مساحت 11 هزار و 750 هکتار و اراضی کشاورزی دشتی است.

خوارزمی‌نیا، با اشاره به اینکه "از سال 1371 تاکنون 22 هزار هکتار طرح آبیاری نوین در اراضی کشاورزی استان بوشهر اجرا شده است" خاطرنشان کرد: 15 هزار هکتار آن در  7 سال گذشته اجرا شده و از این میزان 10 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر در سه سال اخیر به آبیاری تحت فشار مجهز شده است.

وی، بیان کرد: امسال تاکنون آبیاری یک هزار و 21 هکتار اراضی کشاورزی استان بوشهر از سنتی به نوین تبدیل شده که تا یک‌هزار 100 هکتار ادامه دارد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه این روش آبیاری به صورت چاه مزرعه‌ای است گفت: پیش بینی می‌شود تا پایان امسال 4 هزار هکتار اراضی کشاورزی به این مجموعه افزوده شود و تحت پوشش آبیاری نوین قرار بگیرد.

خوارزمی‌نیا طرح تحول کشاورزی در نخیلات دشتستان را از طرح‌های شاخص دانست و با بیان اینکه این طرح از 2 سال پیش اجرایی شده است افزود: در مرحله نخست طرح تحول کشاورزی برای اصلاح شیوه آبیاری در نخلستان‌ها در سطح 10 هزار و 100 هکتار از مجموع 34 هزار و 250 هکتار اجرایی شد.

وی، با بیان اینکه "این طرح براساس انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه میان وزارتخانه‌های جهاد کشاورزی، نیرو، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و استانداری بوشهر تدوین و اجرایی شده است" تصریح کرد: امسال این طرح در سطح 2400 هکتار اراضی نخلستانی سعدآباد، 6500 هکتار آب‌پخش و 1200 هکتار منطقه کلل اجرا می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر از اجرای طرح تحول کشاورزی در 2400 هکتار اراضی نخلستانی سعدآباد خبر داد و بیان کرد: در اجرای این طرح 160 کیلومتر شبکه اصلی  ایجاد می‌شود اکنون دارای 70 درصد پیشرفت فیزیکی است.

خوارزمی‌نیا با اشاره به اجرای فاز نخست این طرح در سطح 3 هزار و 160 هکتار اراضی نخلستانی آب‌پخش تصریح کرد: فاز دوم آن درسطح 7 هزار و 700 هکتار اجراء می‌شود.

وی، اعتبار مصوب اجرای طرح آبیاری نوین در نخلستان‌های استان بوشهر را 100 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: برای اجرای این طرح در آب‌پخش 56 میلیارد تومان و در سعدآباد 44 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه این طرح برای شبکه گذاری اصلی در نخلستان‌ها است گفت: در اجرای شبکه گذاری داخل باغ  85 درصد هزینه آن دولت به صورت بلاعوض پرداخت می‌کند و در هر هکتار 17.5 میلیون تومان تسهیلات در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید