Iranian Agriculture News Agency

محمدتقی منوچهری:

خسارت ۱۰ هزار هکتاری به اراضی گندم بوشهر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: بیمه تنها محل پرداخت خسارت می باشد و کشاورزان با مراجعه به کارگزاران بیمه اعلام خسارت نمایند.

خسارت ۱۰ هزار هکتاری به اراضی گندم بوشهر

محمدتقی منوچهری در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایانا در بوشهر اظهار کرد: خسارت اعلام شده به اراضی گندم  حدود ۱۰ هزار هکتار به کشاورزان استان برآورد شد که تقریباً بالای ۹۰ درصد آن مربوط به مزارع دیم و مابقی خسارات سرمازدگی در مزارع بخش بوشکان و ارم شهرستان دشتستان بوده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر افزود: علی رغم  تامین به موقع یارانه‌ای مورد نیاز(بذر و کود) و کشت به موقع متاسفانه به لحاظ شرایط جوی استان در بخش‌هایی از استان خصوصاً مناطق شمالی بارندگی بسیار نامناسب بوده است و به همین دلیل چرخه کامل تولید محصول گندم اتفاق نیفتاد لذا شاهد برداشتی در این بخش از نظارت صورت نگرفت.

منوچهری در ادامه بیان کرد: در بخش‌های دیگری از استان نیز به دلیل سرمازدگی در ۲۲ و ۲۳ بهمن ماه سال قبل و باد و طوفان فروردین و اردیبهشت ماه امسال، حدود ۸۰۰ هکتار از مزارع آبی که عمدتاً مزارع تکثیر بذر بودند متحمل خسارات ناشی از سرمازدگی و خوابیدگی در حدود ۱۵ درصد شدند.

وی با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اقداماتی برای جبران خسارات کشاورزان انجام داده است افزود: انجام بازدید کارشناسی و ارائه توصیه‌های فنی جهت کاهش اثرات سرمازدگی بر عملکرد فعلی محصول و همچنین جلوگیری از خسارت های مشابه در سال های آتی، برنامه ریزی برای تامین و تخصیص بذر و کود یارانه‌ای برای کشت گندم در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹، اعلام گزارش خسارت به بانک کشاورزی جهت ارزیابی خسارات مزارع تحت پوشش صندوق بیمه انجام شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تاکید کرد: بیمه تنها محل پرداخت خسارات به کشاورزان می‌باشد و این قشر با مراجعه به کارگزاران بیمه، اعلام خسارات نمایند.

منوچهری با اشاره به اینکه خرید تضمینی گندم در استان بوشهر ادامه دارد افزود: طبق قانون در خرید ۹۸ هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان انجام شده که مبلغ دو هزار ۳۸۷ میلیارد ریال  به گندم کاران استان بوشهر پرداخت شده است.

رئیس جهاد کشاورزی استان بوشهر خاطرنشان کرد: امسال قیمت خرید گندم طبق مصوبه دولت با احتساب چهار درصد افت مفید و یک درصد غیرمفید هر کیلوگرم ۲۵ هزار ریال از گندمکاران خریداری می‌شود.

منوچهری افزود: خرید تضمینی گندم از طریق سامانه الکترونیکی انجام می‌شود و کشاورزان که مشخصات آنها در سامانه پهنه بندی و مدیریت داده‌های کشاورزی ثبت شده محصول خود را به انبارهای تعیین شده تحویل می‌دهند.

انتهای پیام

دیدگاه تان را بنویسید